The Outlaw Josey Wales (1976)

    En cowboy tager sagen i egen hånd, efter at hans kone og barn er blevet brutalt myrdet.


    HÆVN I FULD GALOP

    En af Clint Eastwoods tidlige film som instruktør er denne lidt for lange og rodede men alt i alt flotte og stilsikre western. Clint Eastwood overtog undervejs som instruktør efter Philip Kaufman, der også har skrevet manuskriptet.

    Barsk begyndelse
    Efter at landmanden Josey Wales i filmens barske begyndelse har fået jævnet sit hus og sin familie med jorden af koldblodige soldater, slutter han sig til hærens soldater for at søge hævn. Josey Wales har det fortrin, at han er one hell of a gunfighter, og det erfarer mange dusørjægere, når de trækker deres revolver eller riffel lidt for sent.
     

    Gennem støvede landskaber

    Josey Wales har folk med på slæb, når han ridder gennem de støvede landskaber i sin søgen efter retfærdigheden. Så længe det varer, har han den sårede unge knægt, Jamie, med sig, og senere samler han to indianere og en hund op.

    Trofaste følgesvende
    De skal blive hans trofaste følgesvende. Sent i filmen kommer også en ældre dame og hendes datter med i flokken, der snart samler sig som en lille klike. Den ældre dame bliver så begejstret for Josey Wales, at hun tilbyder sin søns stenhus som nyt hjem for gruppen. Én ting er at slutte fred med indianerne, noget andet er soldaterne, som Josey Wales som bekendt kun ønsker at få gjort en ende på - med sine revolvere.

    Interessante paralleller
    Det er interessant at drage paralleller til Eastwoods senere westerns som instruktør undervejs i "The Outlaw Josey Wales". Filmen er meget forskellig fra High Plains Drifter (1973) og Pale Rider (1985), mens den har visse lighedspunkter med Unforgiven (1992).

    Ingen ensom rytter
    Josey Wales er ingen ensom rytter på en hvid hest. Ud over rent faktisk at have et navn, er han også en forholdsvis social person, der tåler at være sammen med andre mennesker. Dette er ikke tilfældet i "High Plains Drifter", hvor Clint Eastwood som The Man With No Name forbliver identitetsløs og sammenbidt - som en hommage til hans "western-mester", Sergio Leone.
     

    Hærdet støbning

    I "Pale Rider" er Eastwood en sammensat person, som man aldrig rigtig bliver klog på. Er han den præst, han udgiver sig for at være, eller er han en helt gemen gunfighter? I "Unforgiven" vender Eastwood i nogen grad tilbage til den rollefigur, der kendetegner Josey Wales. Godt nok er William Munny i "Unforgiven" af en endnu mere hærdet støbning, men ligheden er alligevel til at få øje på.

    Slatten historie
    Fælles for de tre nævnte westerns er, at de alle er bedre end "The Outlaw Josey Wales". Alle har de nemlig deres personlige særpræg og en historie, der stikker langt dybere. Ganske vist er Bruce Surtees' bjergtagende fotografering og Jerry Fieldings Oscarnominerede musik kompenserende faktorer, men historien i "The Outlaw Josey Wales" er unægtelig slatten.
     

    Charmerende spil

    Skuespillet er glimrende over stort set hele linjen, bedst er (ikke overraskende) Clint Eastwood med normsættende charmerende spil.  Efterfulgt i 1986 af Michael Parks' "The Return of Josey Wales" - uden Clint Eastwood.



    Anmeldt i 1995 af Tobias Lynge Herler
    © Philm.dk 1992-2021

    Fakta om filmen

    1976, USA, Western, Dyr på film, Børn på film, 129 min.

    Dansk titel: Øje for øje
    Instr: Clint Eastwood Prod: Robert Daley Manus: Philip Kaufman, Sonia Chernus Baseret på: bogen "Gone to Texas" af Forrest Carter Foto: Bruce Surtees Klip: Ferris Webster Mus: Jerry Fielding
    Priser
    • AAN - Bedste musik