Lyssky transport gennem Danmark (1958)

    En godtroende lastbilschauffør bliver brik i en udspekuleret direktørs smuglerhandel. Efter et år uskyldig bar tremmer vil han gerne gøre regnskabet op.


    HÆDERLIGE KRIMI-TAKTER

    Med en fascinerende letløbende, nedladende og robust-maskulin hovedrollepræstation af Knud Rex er vejen til fair senhalvtredser-kriminalunderholdning allerede banet. "Lyssky transport gennem Danmark" er noget så sjældent som en rendyrket dansk 50'er-krimi, og selvom historien halter, har filmen alligevel mange fine takter.

     

    Lidt for godtroende

    Lastbilschaufføren Leo er lidt for godtroende, da han går med til at "tage en for holdet". Hans direktør (Knud Rex' Otto Hermansen) har nemlig gang i en systematiseret smugling af kostbare metaller til lyssky produktion af våben. Hvis Leo lover at lade sig sætte fast af politiet i firmaets tjeneste, lover Hermansen til gengæld at give Leo en stor stilling i firmaet.

     

    Retfærdigheden søges

    Da Leo efter et år uskyldig bar tremmer kun møde arrogance hos chefen, beslutter han sig for at søge retfærdighed. Her allierer han sig med sin djærve fisker-onkel - og ikke mindst firmaets nye sekretær Ida, der netop har mærket Hermansens magt på egen krop: Han vil have hende!

     

    Djærv fiskeronkel

    Ud over Rex' slesk-bedrevidende direktør-præstation er der pæn performance i Ole Wisborgs Leo og Ilselil Larsens Ida (hendes sidste rolle efter en lang karriere som barneskuespiller). Preben Lerdorff Rye har ogsp fine øjeblikke som fiskeronklen, der godt ved, hvordan retfærdighed skal skæres.

     

    Magisk scene

    Dialogen er som oftest en kende i den stive retning, men der opstår magi i scenen, hvor Knud Rex i sin direktør-lejlighed kommanderer rundt med Ilselil Larsen. Det kan nemlig ikke gå hurtigt nok med at få drukket sekretæren under bordet, så han kan få hende med i kanen. Et herligt studie i ultimativ arrogance.

     

    Høj fotografisk standard

    Aage Wiltrup sætter den fotografisk høje standard med lækre sort/hvide optagelser (inklusiv flere spændende locations), og Sven Gyldmarks musik er ikke spartlet ud over hele handlingen.



    Anmeldt i 2019 af Tobias Lynge Herler
    © Philm.dk 1992-2020