Minority Report (2002)

    I en ikke alt for fjern fremtid kæmper en betjent mod sit eget fantastiske system, hvor kriminalitet kan forudsiges.


    INTERESSANTE PERSPEKTIVER

    Steven Spielberg har atter bevæget sig ud i et storstilet projekt - denne gang en farlig fremtidshistorie om lovhåndhævernes nye teknologiske vidundere, der kan føre både godt og ondt med sig. Det kommer betjent John Anderton til at mærke på egen krop, da det smarte system bliver brugt imod ham, før han overhovedet ved, at han har gjort noget galt.

    Forbrydelser visualiseret
    Det smarte ved systemet er nemlig, at politiet kan visualisere forbrydelser - og især mord - før de har fundet sted. Anderton er ekspert i at "opklare" og standse mordene i tide, men da han selv kommer i maskineriets søgelys, kommer han i uoverskuelige vanskeligheder.

    Alternativ fremtidsvision
    Fremtidsvisionen er interessant og temmelig alternativ. Spielberg har bevidst valgt et blegt og overbelyst udtryk, der skaber en særpræget stemning, som kræver en smule tilvænning.

    Et show room
    Samtidig er den megen teknik et fyldstof, der ikke klæder alle facetter af dramaet lige godt: det bliver for anmassende og et show room for den moderne højbudget-films muligheder.

    Banal grundhistorie
    Man kunne godt have ønsket sig en smule mere nytænkning i grundhistorien, der må siges at være temmelig banal: Det er en politihistorie i nye omgivelser. Den fantastiske teknik i fremtidsbilledet giver god underholdning og stof til eftertanke. Hvor går vi hen?

    Dramatik på højoktan
    Dramatik på højeste oktan fra start til slut, egentlig en actionfilm pakket ind i en smule science fiction og plaget af John Williams' ærgerligt uoriginale musik.



    Anmeldt i 2003 af Tobias Lynge Herler
    © Philm.dk 1992-2024