Djävulens öga (1960)

    Selveste Satan udfordrer Don Juan ved at sende ham til Jorden for at tage en ung kvindes uskyld.


    SÆRT STILFULD BERGMAN-FILM

    Ingmar Bergman og hans fotograf Gunnar Fischer (Sommaren med Monika (1953)Raskens (1976)) leger hér forførende med gennemført sort/hvide opfattelser af det gode og det onde.

     

    Frisk komedie om Satan

    Historien er en frisk komedie om Satan selv (Stig Järrel), der sender en af sine "indsatte", kvindebedåreren Don Juan (Jarl Kulle), til Jorden (eller snarere til livet) for at forføre en jomfruelig ung kvinde, inden hun gifter sig.

    I Bergmans geniale linse
    Fortalt med store smilehuller – og i Fischers geniale linser – bliver "Djävuelens öga" til en ekskvisit æstetisk raffineret komedie. Markante billedkompositioner i en konsekvent teatralsk belysning, der mange gange overeksponerer begivenhederne, gør filmen til en visuel delikatesse.

     

    Himmel og helvede

    Skuespillerne lever sig stærkt ind i det urinstinktive de gode mod de onde-forhold og forstår nøjagtigt at lægge vægten rigtigt, når himmel og helvede skal parodieres. Bergmans vittige og begavede dialog (i eget manus) er i sig selv hele filmen værd.



    Anmeldt i 2006 af Tobias Lynge Herler
    © Philm.dk 1992-2025

    Fakta om filmen

    1960, Sverige, Komedie, Drama, Fantasi, 87 min.

    Dansk titel: Djævelens øje
    Instr: Ingmar Bergman Prod: Allan Ekelund Manus: Ingmar Bergman Baseret på: skuespillet "Don Juan vender tilbage" af Oluf Bang Foto: Gunnar Fischer Klip: Oscar Rosander Mus: Erik Nordgren