Cop Land (1997)

    Sheriffen Freddy Heflin har til opgave at holde styr på folk og betjente i en lille landsbyagtig flække kaldet "Copland".


    STRISSERNES KORRUPTE FRISTAD

    + PLUS: fremdrift | spil | medrivende, betændt plot
    -MINUS: arketypiske roller | ikke mange overraskelser

     

    Sylvester Stallone vendte tilbage - og oven i købet i en seriøs rolle. Han spiller sheriffen Freddy Heflin, der har til opgave at holde styr på folk og betjente i den lille landsbyagtige flække kaldet "Cop Land". Her kommer politibetjente for at slappe af efter dagens hårde dont.

    Det døve øre
    Freddy Heflin fik ikke mulighed for selv at blive betjent, da han er døv på det ene øre, men i stedet har han fået andenrangsarbejdet som sheriff.

    Høj tolerancetærskel
    I flækken Cop Land er der ganske fredeligt. I hvert fald vender Freddy det døve øre til, hvis han fornemmer, at der foregår vanvittige og utilladelige ting blandt betjentene. De seje og korrupte betjente, i særlig grad Ray Donlan, udnytter Freddys høje tolerancetærskel og begår åbenlyse ulovligheder.

    En farlig mission
    Freddy bliver ved med at vende det døve øre til det meste af filmen, men hen imod slutningen vågner han nu alligevel lidt op og begynder at grave i betjentenes affærer. Det skulle han aldrig have gjort...

    Heftig dramatik
    "Cop Land" er heftig dramatik med en finurlig og overraskende historie. Miljøet er barskt, koldt og nådesløst. Betjentene har skabt deres helt egne, ulovlige "love" - og ingen skal lave om på dét.

    Glimrende skuespil
    Skuespillet fra de overvældende mange hotte navne er ganske glimrende: Sylvester Stallone mestrer det rolige og afventende temperament. En meget jordnær præstation, der blev en ny begyndelse for den normalt så hårdtslående actionfilmsstjerne.

    Genfundet gangsterimage
    Harvey Keitel har fundet gangsterimaget frem igen. Det er effektivt og troværdigt, men det er en Harvey Keitel-rolle, vi har set lidt for mange gange før.
     

    Velkendt De Niro-form

    Det samme gælder Ray Liotta: Han presser læberne hårdt sammen og kniber øjnene i efter en helt særlig Liotta-opskrift, som vi har set så ofte. Peter Berg leverer med sit vanligt drengede look fint kontraspil til de mange barske cops, mens Robert De Niro i en ganske lille rolle fører sig frem med velkendt sikkerhed.

    Tryk på alle kedler
    "Cop Land" har tryk på alle kedler. Det trækker op til tordenvejr, og man kan roligt sige, at det bryder løs og sprænger alle kedler i filmens spændte og lynende slutning.



    Anmeldt i 1997 af Tobias Lynge Herler
    © Philm.dk 1992-2021