Sult (1966)
En udhungret forfatter vandrer rundt i vinterkolde Kristiania i 1890, hvor sulten og fattigdommen efterhånden driver ham til vanvid.
HENNING CARLSENS MESTERVÆRK
"Sult" er som (kunst)film absolut ikke for enhver smag: "Sær og stillestående", et visuelt mesterværk og et højdepunkt i nyere nordisk filmhistorie og blandt de første nordiske koproduktioner.
Barskt og klaustrofobisk
Henning Carlsen tager udgangspunkt i Knut Hamsuns roman sammen med forfatteren Peter Seeberg og er lykkedes til perfketion med at genskabe det barske og klaustrofobiske univers.
Hemmeligheder og kontraster
Henning Kristiansens (Tine (1964), Olsen-banden ser rødt (1976), Babettes gæstebud (1987)) sort/hvide fotografering er ganske enkelt sublim – og den vigtigste faktor i genskabelsen af den norske hovedstad anno 1890. Billederne er dystre/dunkle/uhumske, hemmelighedsfulde, kontrastmættede... og somme tider så knivskarpe, at fx selv den mindste ujævnhed i et murværk kommer i fokus.
Bevidste stilistiske valg
Henning Carlsen er meget bevidst om de stilistiske valg, og fortællestilen er konsekvent. Det er hovedpersonens indre veje og afveje, der er historiens hjerte, og alt udenom er ren kulisse, der blot forstærker det tiltagende vanvid.
Method acting
I hovedrollen som forfatteren Pontus (angiveligt Knut Hamsuns "alter ego") er Per Oscarsson ubetalelig. Oscarsson tabte sig adskillige kilo for at kunne passe ind i den afpillede rolle, og hans indsats er et skræmmende effektivt eksempel på method acting.
Ad brolagte og jordede gader
Forfatteren trasker hvileløst rundt ad byens brolagte og jordede gader i sine slidte sko i en evig søgen efter en tilsyneladende uuopnåelig indre ro og anerkendelse som forfatter.
Tiltagende vanvid
Hans ultraspinkle og forpinte krop gør ham i tiltagende grad vanvittig, og han kan intet spise. Hver gang, han forsøger at gnave på et lille kødben, kaster han straks de sørgelige lunser op igen.
Kristiania levendegjort
"Sult" gengiver Kristiania, så det føles som om, vi selv befinder os i året 1890. Der er gjort et fabelagtigt stykke produktionsdesign og scenografisk arbejde, der i Henning Kristiansens fotografiske linser bliver fuldkommen levendegjort.
Rast- og hvileløshed
Rastløsheden, hvileløsheden, tavsheden, elendigheden, mørket, angsten. Alle disse stærke følelser står knivskarpt i "Sult", både malet direkte i ansigtet på Per Oscarsson og indirekte i hver en kameraindstilling.
Anmeldt i 2006 af Tobias Lynge Herler
© Philm.dk 1992-2025
Fakta om filmen
1966, Danmark, Psykologisk drama, Drama, Historie, Biografi, 108 min.
Dansk titel: Sult- Per Oscarsson (Pontus)
- Gunnel Lindblom (Ylajali)
- Birgitte Federspiel (Ylajalis søster)
- Knud Rex (Udlejer)
- Osvald Helmuth (Pantelåner)
- Sigrid Horne-Rasmussen (Landlady)
- Hans W. Petersen (Købmand)
- Henki Kolstad (Forlagsredaktør)
- Roy Bjørnstad (Konstantin)
- Carl Ottosen (Sømand)
- Sverre Hansen (Maler)
- Et angiver en særlig god præstation
- Et angiver en særlig dårlig præstation
- CAN - Bedste skuespiller (Oscarsson)
- BD - Bedste film
- BD - Bedste skuespiller (Oscarsson)
- CAN-N - Palme d'Or-nominering
- GULDB - Bedste skuespiller (Oscarsson)