Cargo (2017)

    En alenefar i et epidemisk nedbrudt Australien søger desperat efter gode sjæle, der kan tage sig af datteren - før det er for sent.


    I ELLEVTE TIME

    + PLUS: gedigne gys | stemning | identifikation
    -MINUS: let overfortalt- og formidlet

     

    I dette australske Netflix-gyserdrama er der god grund til at ryste lidt ekstra i bushen - der er nemlig zombies på menuen, men pakket meget delikat om en vedkommende grundhistorie, som alle kan forholde sig til.

     

    Levende døde i bushen

    En pandemi hærger Australien, og man skal være meget heldig - eller immun - for at gå fri. Derfor har myndighederne udviklet en særlig nødkasse, der bl.a. indeholder en selvmordskanyle, skulle man være en blandt mange uheldige, der er ved at udvikle sig til en levende død, eller en såkaldt zombie.

     

    48 timer tilbage

    Midt i dette helvede opererer den nyblevne enkemand og alenefar Andy. Han har sin lille datter på ryggen og formodentlig ikke meget mere end 48 timer tilbage, før han selv begynder den ækle transformation. Spørgsmålet er, om han på den korte tid kan nå at finde en duelig værge til datteren.

     

    Forførende formidlet

    Begavet skrevet og egentlig ganske forførende formidlet udvikler "Cargo" sig til en fin lille gyser, der appellerer bredere end de fleste søster-genrefilm, fordi den læner sig allermest op ad meget store følelser - og de dilemmaer, som Andy må igennem - på tid!

     

    Betændt frustrerende

    Der er ikke så lidt Mad Max-stemning over de støvede og brunligt filtrerede billeder af den australske bush - og "Cargo" er i det hele taget herligt australsk i sit udtryk. Martin Freeman lever sig dygtigt ind i den betændt frustrerede farrolle - og de mange møder med død perspektiveres fint af scener med de altid hemmelighedsfulde aboriginere.

     

    Let overfortalt

    Gassen bliver i ballonen, men der er tendenser til utæthed undervejs - bl.a. er der flere scener, der med fordel havde kunnet føre stemningerne meget mere ud i antydningens kunst. I stedet forfaldes til det let overfortalte: I gysets tjeneste.

     

    Musikken stjæler billedet

    Generelt er de visuelle effekter meget troværdige, dog er klipningen i denne sammenhæng ikke helt så elegant. Musikken stjæler billedet alt for ofte, og man ærgrer sig gang på gang over de tabte stemninger, der kunne have stået så flot alene med naturens egen hemmelighedsfuldhed.



    Anmeldt i 2018 af Tobias Lynge Herler
    © Philm.dk 1992-2022

    Fakta om filmen

    2017, Australien, Drama, Science Fiction, Gyser, Børn på film, Zombiefilm, 105 min.

    Dansk titel: Cargo
    Instr: Ben Howling, Yolanda Ramke Prod: Russell Ackerman, Kristina Ceyton, Samantha Jennings, Mark Patterson, John Schoenfelder Manus: Yolanda Ramke Foto: Geoffrey Simpson Klip: Dany Cooper; Sean Lahiff
    Medvirkende
    • Et angiver en særlig god præstation
    • Et angiver en særlig dårlig præstation