Breaking the Waves (1996)

    En skotsk kvinde har svært ved at styre sine følelser og sin tro - og kommer i store vanskeligheder.


    UAFRYSTELIGT

    + PLUS: fortællestil | psykologisk indsigt | spil | locations
    -MINUS: -

     

    "Breaking the Waves" er et enestående mesterværk, der på mange måder foruroliger og påvirker tilskueren, så man til sidst på samme tid bliver både ulykkelig, glad og forvirret.

    Uafrysteligt
    Filmen er uafrystelig. Lars von Trier ejer en fantastisk fornemmelse for mennesker og deres følelser, og manuskriptet til "Breaking the Waves" er sprængfyldt med disse følelser, der især kommer til udtryk i skuespillernes mimik - men også fotograferingen formidler de sjælelige kvaler.

    Håndholdt kamera
    Lars von Trier har - ligesom i tv-serien Riget valgt at filme med håndholdt kamera, en metode, der viser sig at fungere flot stemningsskabende også i denne, hans første rigtig internationale spillefilm.

    Udtryksfuldhed
    Det er således ikke de store, stilrigtige og fortryllende billeder, von Trier og hans fotograf gør sig i, men metoderne er til gengæld udtryksfulde på andre - og mere unikke - måder.

    Otte delikate kapitler
    Filmen er på delikat vis delt op i otte kapitler, der hver indledes med et totalbillede af forskellige smukke steder i Skotland, akkompagneret af pop/rock-musik af blandt andre Elton John. Ved hjælp af avanceret computerteknik (og kunstmaleren Per Kirkeby) er disse billeder blevet yderst ekspressionistiske.

    Drama om kærlighed
    "Breaking the Waves" er, skåret ind til benet, et drama om kærligheden mellem den stærkt troende, skotske kvinde Bess og den varmblodede boreplatformsarbejder Jan.

    En besværet pige
    Gennem kapitlerne føres vi dybere ind i Bess' sind, og det står klart, at hun er en besværet pige. Måske ikke mentalt syg, men hun ligger på grænsen. Bess kan ikke leve med, at Jan skal på arbejde i ugevis på en boreplatform midt ude på havet, og hun får nogle gevaldige nervesammenbrud.

    En alvorlig ulykke
    Livet som græsenke er kolossalt hårdt for hende, og hun beder Gud om at sende Jan tidligere hjem. Skæbnen vil, at Jan kommer ud for en alvorlig ulykke på platformen og kommer hjem, sandsynligvis lammet for livstid.

    Fatale følger
    Jan ønsker ikke at se Bess falme og ser helst, at hun finder en ny mand. Bess bliver forskrækket og rasende. Hun elsker Jan, lige meget hvad der sker, men da hun tror, det vil gøre Jan rask igen, at efterkomme hans ønske, prostituerer hun sig med fatale følger.

    Stof til eftertanke
    Der er mange elementer, som bagefter giver solidt stof til eftertanke. Filmen overrasker mange gange undervejs: Netop som man tror, det ene vil ske, sker det stik modsatte, hvilket som regel er de ting, Bess har bedt Gud om at lade ske. Bess' kontakt med Gud er enestående skildret: Hun taler både med sin egen og Guds stemme, når hun folder sine hænder.

    Blændende spil
    Emily Watson spiller blændende i den nærved umenneskeligt følelsesladede rolle, og Stellan Skarsgård formår at vride en vanvittig intensitet ud af sin Jan-figur.



    Anmeldt i 1996 af Tobias Lynge Herler
    © Philm.dk 1992-2021

    Fakta om filmen

    1996, Danmark, Psykologisk drama, Romantik, Drama, 160 min.

    Dansk titel: Breaking the Waves
    Instr: Lars von Trier Prod: Vibeke Windeløv, Peter Aalbæk Jensen Manus: Lars Von Trier Foto: Robby Müller Klip: Anders Refn
    Priser
    • BD - Bedste film
    • BD - Bedste skuespillerinde (Watson)
    • BD - Bedste birolle skuespillerinde (Cartlidge)
    • RB - Bedste film
    • RB - Bedste skuespillerinde (Watson)
    • RB - Bedste birolle skuespillerinde (Cartlidge)
    • RB - Bedste fotografering
    • RB - Bedste klip
    • AAN - Bedste skuespillerinde (Watson)
    • CAN - Grand Prize of the Jury
    • CAN-N - Palme d'Or-nomination
    • GG-N - Bedste drama
    • GG-N - Bedste skuespillerinde (Watson)
    • GULDB - Bedste udenlandske film