Ordet (1955)

    På en vestjysk gård oplever en familie, hvad stærk tro kan føre med sig.


    TRO FLYTTER BJERGE

    Stærk i sit udtryk, uovervindelig i sit skuespil og nærgående i sin teatralske intimitet går Dreyers "Ordet" rent ind med fuld styrke.
     

    Religionens magt

    Religionens gevaldige magt over mennesket skildres til hudløshed virtuost, og der kan opstå en følelse af taknemmelighed over at være på den anden side af filmens handling – i "sikkerhed".
     

    Indremissionsk

    På en gammel familiegård i det vestjyske i året 1925 går livet sin vanlige, men ikke problemløse gang. Familiens overhoved farfar Morten Borgen (Henrik Malberg) sætter sig imod, at sønnen Anders (Cay Kristiansen) skal gifte sig med skrædderens datter, fordi hun er af en anden tro – vel at mærke den indremissionske. Peter Skrædder (Ejner Federspiel) er af samme opfattelse den anden vej rundt.

    Kristus selv?
    Mortens ældste søn Mikkel (Emil Hass Christensen) er lykkeligt gift med Inger (Birgitte Federspiel), der samtidig agerer gårdens husmor. I baggrunden figurerer Mortens anden søn Johannes (Preben Lerdorff Rye), der har "læst sig vanvittig" under sit teologistudium og nu mener, han er Kristus selv...

     

    Sorgen er stor

    Midt i alle uvejsomme forhandlinger om giftermålet mellem Anders og skrædderens datter sker det tragiske, at Inger og hendes foster omkommer i barselssengen. Sorgen er stor, men Johannes, der har genvundet sin forstand, men ikke smidt sin tro, ser ingen ende på livet, heller ikke for døde Inger.

    Blændende kammerspil
    Dreyers kammerspil blænder i de sort/hvide billeder, delikate lyssætninger og strenge kompositioner. Tempoet er meget lansgomt og kræver sin tålmodige sjæl, men er man først inde, slipper man ikke så let ud igen.

    Teatralsk essens
    Det teatralske er essensen i filmens stil: Troen kan reelt flytte bjerge, eller kan den? Hvad, det egentlig er, der foregår i og omkring den svært tilgængelige Johannes, behøver ikke en udpindet forklaring.
     

    Æterisk fokus

    Dreyer har fokus på det æteriske, på sværmerier mellem liv og død, og de malerisk klaustrofobiske scener fra et vestjysk vadested mellem himmerige og helvede former en ud af kroppen-filmoplevelse.

    Provokerende drama
    Dramaet er i sig selv provokerende: Er det ikke tarveligt blasfemisk at bevæge sig ind i grænselandet mellem ukristelighed og frelserdyrkelse? Dreyer evner den svære kunst at balancere på en knivsæg mod afgrunden, og resultatet er en fascinerende og uafrystelig film.

    Kernereligiøst
    Skuespillet, særligt Preben Lerdorff Ryes, bærer (u)naturligt præg af filmens kernereligiøse drama, men igen er sammensmeltningen langt mere metafysisk end det rent iscenesatte, hvorfor spillets kunst også hæver sig mod de højere sfærer.



    Anmeldt i 1998 af Tobias Lynge Herler
    © Philm.dk 1992-2025

    Fakta om filmen

    1955, Danmark, Drama, Fantasi, Psykologisk drama, Børn på film, Dyr på film, Historie, 123 min.

    Dansk titel: Ordet
    Instr: Carl Theodor Dreyer Prod: Carl Theodor Dreyer Manus: Carl Tehodor Dreyer Baseret på: skuespil af Kaj Munk Foto: Henning Bendtsen Klip: Carl Theodor Dreyer, Edith Schussel Mus: Poul Schierbeck
    Priser
    • BD - Bedste film
    • BD - Bedste skuespiller (Hass Christensen)
    • BD - Bedste skuespillerinde (Federspiel)
    • GG - Bedste udenlandske film