Hævnen (2010)
Efter at have mistet sin mor, vender en dreng sin sorg udad i destruktiv adfærd, og det er tæt på at ende helt galt.
I BIERS KRUKKE
Så er der serveret! Det sultne publikum og alverdens priskomiteer er blevet taget med storm af Susanne Biers nye hyperventilerende, strømlinede film.
En publikumssucces
Ganske givet kunne gennemsnitsbiografgængeren (og Oscar-komiteen) citeres for følgende: "Her er godt skuespil, en dygtig og internationalt anerkendt instruktør, en god historie, masser af drama – wauw, det er endnu en god dansk film". Lad os understrege, at med disse kriterier opfyldt, er en film i de "rette" øjne altid en succes.
En filmisk hævner
"Hævnen" er dog snarere end noget andet en hævner på forskellige niveauer: Fortællestilen udspyr knivskarp, strømlinet og overdramatiserende fotografering med vekslende bevægelighed, vinklinger og fokusvalg, herunde pludselige hurtigzooms. Lidt ekstra filtrering, og der er skabt en "eventyrlig" stemning.
En prøvelse på lydsiden
Filmen er dog i særdeleshed også en ekstraordinær prøvelse på lydsiden. Et allestedsnærværende lyddesign med ekstremistisk fokus på reallyde i en overdreven skruen op for volumen er med til at understrege filmens grundlæggende melodramatiske fortælleteknik.
Masser af musik
Musik, musik og atter musik er filmens stemningskadence, der iført højtbelagt strygeorkester og sine steder "gregoriansk sang" (orientalsk klingende stemmer) udsletter enhver tanke eller mening, som tilskueren måtte have tilkæmpet sig ved egen hjælp.
Fatalistisk tema
Historien kredser om en fatalistisk tematik, en mobbe-problematik krydret med posttraumatisk stresssyndrom og separation mellem selvcentrerede forældre.
Mærkbart instrueret
Spillerne er mærkbart instrueret ind i dette for det meste overdramatiserede filmunivers, hvilket naturligt nok medfører endnu en række teatralske indspark. Når de sagesløse børn også lokkes ind i det tiltagende stakåndede filmprojekt, gør det direkte ondt.
Hadet slår revner
Bier springer således ud i sine "dana goes amerikana"-krumspring: Blodet sprøjter, pandefurerne knager, kærligheden og kildevandet fosser for fuldt strygeorkester, samtidig med at hadet slår dybe revner – alt sammen i en udtalt Hollywoodstil.
Skruet om et pæreformet gevind
Er du den passive type, der betingelsesløst lader dine sanser penetrere, vil du formodentlig føle dig henrykt over denne saga fra Bier. Her behøver du ikke tænke selv. Musik, lyde, kameraføring og replikker – det hele er skruet omkring et pæreformet gevind, hvor Bier kan blive ved og ved at spænde, til hele herligheden (muligvis) flækker.
Dybereliggende kvindelige værdier
Selvfølgelig bærer "Hævnen" på dybereliggende og mere kvindelige værdier, ikke langt under overfladen, men disse har Bier ikke lyst til at røre med en ildtang.
Ikke lagt fingre imellem
Dette hér handler om det hårdtslående, og der bliver ikke lagt fingre imellem. Når trådene omsider skal samles, og det skal de på bedste overdramatiske vis først helt til slut, slås der dog en fin lille lyserød, feminin knude på det hele.
Sørger på sin egen måde
Posttraumatiserede Christian (William Jøhnk Juel Nielsen) sørger over sin afdøde mor på sin helt egen måde. Han vender smerten og aggressionerne udad i en heksekedel af hævntørst.
Sprængfarligt kompromisløs
Da klassens overbidsbelemrede mobbeobjekt bliver venner med Christian, går han samtidig med ind i Christians sprængfarligt kompromisløse verden, og det kan ikke andet end ende galt...
For længe om at reagere
De voksne er for længe om at reagere, har nok i deres eget – en far er sågar ofte langt væk hjemmefra i Second Unit-land (for forklaringens skyld udstyret med et eget orientalsk musiktema med sørgende kvindestemme).
En anelse ægthed
Et par formildende omstændigheder ved filmen er Ulrich Thomsen og Mikael Persbrandt, der begge i kraft af deres uomtvistelige talent spiller noget udenom filmens visioner og planter små frø af ægthed og nerve undervejs.
Lejlighedsvis jernhård underholdning
Højdramatikken afstedkommer også lejlighedsvis jernhård underholdning, der i glimt ikke er helt uden flair for det medrivende. Men det skal understreges, at det kun er i glimt.
Anmeldt i 2010 af Tobias Lynge Herler
© Philm.dk 1992-2025
Fakta om filmen
2010, Danmark, Drama, Romantik, Coming of Age, Børn på film, Teenagere, 119 min.
Dansk titel: Hævnen- Mikael Persbrandt (Anton)
- Trine Dyrholm (Marianne)
- William Jøhnk Nielsen (Christian)
- Markus Rygaard (Elias)
- Ulrich Thomsen (Claus)
- Bodil Jørgensen (Rektor)
- Ditte Gråbøl (Hanne)
- Kim Bodnia (Lars)
- Toke Lars Bjarke (Morten)
- Anette Støvelbæk (Hanne)
- Lars Bom (Politiinspektør)
- Paw Henriksen (Politibetjent)
- Jesper Lohmann (Politibetjent)
- Martin Buch (Niels)
- Tina Gylling Mortensen (Socialarbejder)
- Elsebeth Steentoft (Signe)
- Camilla Gottlieb (Eva)
- Simon Maagaard Holm (Sofus)
- Emil Nicolai Helms (Lars' søn)
- Stig Hoffmeyer (Dansk læge)
- Birthe Neumann (Dansk sygeplejerske)
- Preben Harris (Patient)
- Rikke Louise Andersson (Lars' kollega)
- Lars Kaalund (Lars' kollega)
- Peter Flyvholm (Sygeplejerske)
- Trice Angie Christiansen (Gæst)
- Wil Johnsen (Afrikansk læge)
- Eddie Kihani (Afrikansk læge)
- Emily Mglaya (Sygeplejerske)
- Gabriel Muli (Afrikansk tolk)
- June Waweru (Afrikansk patient)
- Mary Hounu Moat (Afrikansk patient)
- Synah Berchet (Afrikansk dame)
- Satu Helena Mikkelinen (Hanna)
- Camilla Bendix (Mor med barn)
- Martin Boserup (Begravelsesgæst)
- Rasmus Elton (Begravelsesgæst)
- Susanne Juhász (Sygeplejerske)
- Alberte Blichfeldt (Løberens datter)
- Et angiver en særlig god præstation
- Et angiver en særlig dårlig præstation
- GG - Bedste udenlandske film
- AA - Bedste udenlandske film
- BD - Bedste skuespillerinde (Dyrholm)
- BD-N - Bedste film
- BD-N - Bedste skuespiller (Persbrandt)
- BD-N - Bedste birolleskuespiller (Bodnia)
- RB - Bedste skuespillerinde (Dyrholm)
- RB-N - Bedste skuespiller (Persbrandt)
- RB-N - Bedste manuskript
- RB-N - Bedste instruktør
- RB-N - Bedste makeup
- RB-N - Bedste lyd
- RB-N - Bedste special effects