Opbrud (2005)

    En moden legetøjsdirektør vælger at tilbringe sin fødselsdag alene og uanmeldt i Paris. Hjemme i Danmark går hans kone i panik.


    KUNSTIGT BEFRUGTET

    Hér bliver vi vidner til et af nyere dansk films mest forskruede og forkrampede forsøg på at skabe en dramatisk historie. Der er stort set ikke en scene eller replik i "Opbrud", der ikke er gennemsyret af fortænkt melodramatik, og det bliver i længden mere en vanskeligt at sluge.
     

    Et forfejlet forsøg

    Instruktør og medmanusforfatter Jacob Grønlykke, der debuterede pænt med Lysets hjerte (1998), leverer mere "åbent kraniebrud" end regulært opbrud med sin nye film – et helt forfejlet forsøg på at bringe den familiære dysfunktionalitet i flammer.
     

    Fået nok af konen

    Jens Okking spiller legetøjsdirektøren Elias, der antydningsvis har fået nok af konen Ingrid (Birthe Neumann) og parcelhuset derhjemme og derfor vælger at forlænge en forretningsrejse i Paris henover sin fødselsdag.
     

    Parcelhus-sammensmeltning

    Hjemme i Danmark har Ingrid stuvet alle levende og skindøde væsner sammen i det indelukkede forstadsparcelhus til en fødselsdagsfejring, men de får sig en lang næse, og den psykisk labile Ingrid går ovenikøbet fuldstændig amok...
     

    På langfart i en Peugeot Partner

    Mens Elias tager sig en slapper på Paris' dyreste hotel, sætter Ingrid sig bag rattet i firmaets Peugeot Partner og drøner mod den franske hovedstad, fast besluttet på at sætte sin mand grundigt på plads.
     

    Scenegulvet knirker

    På nær en nogenlunde pænt spillende Jens Okking er skuespillet markant teatralsk, og scenegulvet kan nærmest høres knirke. Overspil i tale, fagter og mimik bliver dræbende i længden.

    Stereotype biroller
    Stereotype biroller stoppes ind, hvor der lige findes plads til dem: Sure, gamle, smådemente bedsteforældre og en brormand med splidsskabende væremåde. Personinstruktionen, og det gælder både udi hoved- og biroller, er meget svingende, og scene efter scene af højdramatisk kaliber bliver ufrivilligt komisk, at det mere end grænser til det pinlige.

    Forskruethed
    Et fantastisk eksempel på filmens forskruethed er den "intime" scene, hvor brormand (Kim Bodnia) og søster (Sonja Richter) sidder hjemme i parcelhuset og afventer deres forældres skæbne i Paris.
     

    Kunstigt befrugtet

    Krisen mellem de to over en isdessert står som arketypen på kunstigt befrugtet dramaturgi – fra det tamme (over)spil til den stivnede fortællestil, der via to-tre replikker ihærdigt forsøger at presse lidt essens ud af manuskriptet og forklare de hovedkulds dysfunktionelle begivenheder, som vi har fået kastet i hovedet stort set fra første scene.
     

    At afstraffe en islagkage

    Kim Bodnias bemærkning siger det hele: (Til søsteren, som han bestemt ikke er på god fod med): "Det er hårdt, når islagkagen smelter i det småborgerlige barndomshjem..." Den surmopsede søster slutter demonstrativt af med at afstraffe den symbolsk overbelagte islagkage ved at kyle en telefon ned i den, så isblodet flyder.
     

    Hjemlige gnidninger

    Som om det ikke var nok med de hjemlige gnidninger, har Elias og Ingrid et tredje barn, datteren Hannah (Ellen Hillingsø). Hannah har bosat sig i Israel, hvor hun er kørt sur i livet med sin jødiske mand David (Steen Stig Lommer, nu med fuldskæg).
     

    Etniske varianter

    Så nu vil Hannah hjem, og endnu en rejse i filmen påbegyndes. Sammenblandingen af nærved alle tænkelige etniske varianter af menneskeheden og deres lande, kulturer, religioner og traditioner udvikler sig således til et forvirrende, irriterende og komplet uinspireret virvar.

    Ultimativt kogepunkt
    Historien er én lang flakkende rejse rundt i ovennævnte sammensurium. Sæt dét sammen med den dysfunktionelle familiehistorie, og du får noget nær det ultimative kogepunkt – desværre formidlet på den ufede måde.
     

    Sejtrækkeri

    Birthe Neumanns natlige (og kørefærdighedsmæssigt svært usikre) færd i den hvide Peugeot Partner er et krampagtigt iscenesat sejtrækkeri af kraftigt regnvejr, dyttende lastbiler og væmmeligt modlys – en blodig bilulykke er ovenikøbet fyldt på, fuldstændig uden mening.
     

    Forkrampet spil

    Birthe Neumann, der af den øvrige filmpresse nærmest blev rost til langt ind i himmerige for sin præstation, spiller – som et spejlbillede på hele filmen – forkrampet, overdramatisk og helt uden muligheder i det forfejlede, stramme setup. Det samme gælder Sonja Richter, Ellen Hillingsø, Steen Stig Lommer og i særdeleshed Kim Bodnia, der falder helt igennem.

    En fis i en hornlygte
    Fra første scene bombarderes vi desuden af et hektisk lydspor, hvor selveste Poul Ruders, et af den nyere klassiske musiks mere velrenommerede danske navne, har komponeret "splittet" musik, der i begyndelsen af filmen anvendes som et svulstigt virkemiddel til, hvad der skal vise sig at være en fis i en hornlygte. 

     

    Mystisk og uovervejet

    Siden anvendes musikken gradvist mere afdæmpet for til sidst helt at dø ud. Igen et mystisk uovervejet aspekt ved "Opbrud" – men det kan da i hvert fald konstateres, at musikken på sin vis er et klangmæssigt spejlbillede på filmens generelle dysfunktionalitet.



    Anmeldt i 2007 af Tobias Lynge Herler
    © Philm.dk 1992-2025

    Fakta om filmen

    2005, Danmark, Drama, Psykologisk drama, Biler på film, Road Movie, 80 min.

    Dansk titel: Opbrud
    Instr: Jacob Grønlykke Prod: Malene Blenkov, Michel Schønnemann Manus: Jacob Grønlykke, Mogens Rukov Foto: Nicolai Brüel Klip: Kasper Leick Mus: Poul Ruders