Opbrud (2005)
En moden legetøjsdirektør vælger at tilbringe sin fødselsdag alene og uanmeldt i Paris. Hjemme i Danmark går hans kone i panik.
KUNSTIGT BEFRUGTET
Hér bliver vi vidner til et af nyere dansk films mest forskruede og forkrampede forsøg på at skabe en dramatisk historie. Der er stort set ikke en scene eller replik i "Opbrud", der ikke er gennemsyret af fortænkt melodramatik, og det bliver i længden mere en vanskeligt at sluge.
Et forfejlet forsøg
Instruktør og medmanusforfatter Jacob Grønlykke, der debuterede pænt med Lysets hjerte (1998), leverer mere "åbent kraniebrud" end regulært opbrud med sin nye film – et helt forfejlet forsøg på at bringe den familiære dysfunktionalitet i flammer.
Fået nok af konen
Jens Okking spiller legetøjsdirektøren Elias, der antydningsvis har fået nok af konen Ingrid (Birthe Neumann) og parcelhuset derhjemme og derfor vælger at forlænge en forretningsrejse i Paris henover sin fødselsdag.
Parcelhus-sammensmeltning
Hjemme i Danmark har Ingrid stuvet alle levende og skindøde væsner sammen i det indelukkede forstadsparcelhus til en fødselsdagsfejring, men de får sig en lang næse, og den psykisk labile Ingrid går ovenikøbet fuldstændig amok...
På langfart i en Peugeot Partner
Mens Elias tager sig en slapper på Paris' dyreste hotel, sætter Ingrid sig bag rattet i firmaets Peugeot Partner og drøner mod den franske hovedstad, fast besluttet på at sætte sin mand grundigt på plads.
Scenegulvet knirker
På nær en nogenlunde pænt spillende Jens Okking er skuespillet markant teatralsk, og scenegulvet kan nærmest høres knirke. Overspil i tale, fagter og mimik bliver dræbende i længden.
Stereotype biroller
Stereotype biroller stoppes ind, hvor der lige findes plads til dem: Sure, gamle, smådemente bedsteforældre og en brormand med splidsskabende væremåde. Personinstruktionen, og det gælder både udi hoved- og biroller, er meget svingende, og scene efter scene af højdramatisk kaliber bliver så ufrivilligt komisk, at det mere end grænser til det pinlige.
Forskruethed
Et fantastisk eksempel på filmens forskruethed er den "intime" scene, hvor brormand (Kim Bodnia) og søster (Sonja Richter) sidder hjemme i parcelhuset og afventer deres forældres skæbne i Paris.
Kunstigt befrugtet
Krisen mellem de to over en isdessert står som arketypen på kunstigt befrugtet dramaturgi – fra det tamme (over)spil til den stivnede fortællestil, der via to-tre replikker ihærdigt forsøger at presse lidt essens ud af manuskriptet og forklare de hovedkulds dysfunktionelle begivenheder, som vi har fået kastet i hovedet stort set fra første scene.
At afstraffe en islagkage
Kim Bodnias bemærkning siger det hele: (Til søsteren, som han bestemt ikke er på god fod med): "Det er hårdt, når islagkagen smelter i det småborgerlige barndomshjem..." Den surmopsede søster slutter demonstrativt af med at afstraffe den symbolsk overbelagte islagkage ved at kyle en telefon ned i den, så isblodet flyder.
Hjemlige gnidninger
Som om det ikke var nok med de hjemlige gnidninger, har Elias og Ingrid et tredje barn, datteren Hannah (Ellen Hillingsø). Hannah har bosat sig i Israel, hvor hun er kørt sur i livet med sin jødiske mand David (Steen Stig Lommer, nu med fuldskæg).
Etniske varianter
Så nu vil Hannah hjem, og endnu en rejse i filmen påbegyndes. Sammenblandingen af nærved alle tænkelige etniske varianter af menneskeheden og deres lande, kulturer, religioner og traditioner udvikler sig således til et forvirrende, irriterende og komplet uinspireret virvar.
Ultimativt kogepunkt
Historien er én lang flakkende rejse rundt i ovennævnte sammensurium. Sæt dét sammen med den dysfunktionelle familiehistorie, og du får noget nær det ultimative kogepunkt – desværre formidlet på den ufede måde.
Sejtrækkeri
Birthe Neumanns natlige (og kørefærdighedsmæssigt svært usikre) færd i den hvide Peugeot Partner er et krampagtigt iscenesat sejtrækkeri af kraftigt regnvejr, dyttende lastbiler og væmmeligt modlys – en blodig bilulykke er ovenikøbet fyldt på, fuldstændig uden mening.
Forkrampet spil
Birthe Neumann, der af den øvrige filmpresse nærmest blev rost til langt ind i himmerige for sin præstation, spiller – som et spejlbillede på hele filmen – forkrampet, overdramatisk og helt uden muligheder i det forfejlede, stramme setup. Det samme gælder Sonja Richter, Ellen Hillingsø, Steen Stig Lommer og i særdeleshed Kim Bodnia, der falder helt igennem.
En fis i en hornlygte
Fra første scene bombarderes vi desuden af et hektisk lydspor, hvor selveste Poul Ruders, et af den nyere klassiske musiks mere velrenommerede danske navne, har komponeret "splittet" musik, der i begyndelsen af filmen anvendes som et svulstigt virkemiddel til, hvad der skal vise sig at være en fis i en hornlygte.
Mystisk og uovervejet
Siden anvendes musikken gradvist mere afdæmpet for til sidst helt at dø ud. Igen et mystisk uovervejet aspekt ved "Opbrud" – men det kan da i hvert fald konstateres, at musikken på sin vis er et klangmæssigt spejlbillede på filmens generelle dysfunktionalitet.
Anmeldt i 2007 af Tobias Lynge Herler
© Philm.dk 1992-2025
Fakta om filmen
2005, Danmark, Drama, Psykologisk drama, Biler på film, Road Movie, 80 min.
Dansk titel: Opbrud- Jens Okking (Elias)
- Birthe Neumann (Ingrid)
- Sonja Richter (Nina)
- Kim Bodnia (Philip)
- Ellen Hillingsø (Hannah)
- Steen Stig Lommer (David)
- Dejan Cukic (Gustav)
- Nis Bank-Mikkelsen (Aron)
- Nicolaj Kopernikus (Brofunktionær)
- William Rosenberg (Ira)
- Beatrice Seedorf (Dalia)
- Kristian Ibler (Tysk tankpasser)
- Asta Esper Hagen Andersen (Rakel)
- Jan Elle (Reklamekunde)
- Et angiver en særlig god præstation
- Et angiver en særlig dårlig præstation