The Black Windmill (1974)

    En britisk agent kommer på overarbejde, da hans søn bliver kidnappet, og en løsesum kræves. En betændt affære.


    FINE KRIMI-TAKTER

    Den amerikanske mesterinstruktør Don Siegel prøvede her for første gang kræfter med filmproduktion på europæisk jord. 70'er-krimien "The Black Windmill", der på dansk fik den mere genretypiske titel "Dobbeltjagt", optræder således i Siegels filmografi mellem Walter Matthau-krimien Charley Varrick (1973) og The Shootist (1976), der blev John Waynes sidste film.

     

    Solid højnelse

    Siegel skaffede nogle af tidens allerstørste britiske skuespillere til "The Black Windmill" – navne som Michael Caine, Donald Pleasence og Joss Ackland pryder krimiens 106 minutter med solid højnelse af det noget farveløse manuskript til følge.

     

    Viser ikke følelser

    Michael Caine er agenten Major John Tarrant, der ikke viser mange følelser, da hans lille søn bliver kidnappet af hemmelighedsfulde bagmænd. Det er en del af jobbet at bevare stenansigtet – også når problemerne kommer tæt på som her.

     

    Stol ikke på nogen!

    Tarrant forsøger at samle trådene sammen med (eks)konen Alex og kolleger i den hemmelige agentstab. Men kan parret overhovedet stole på nogen? I sidste ende må Tarrant egenhændigt sørge for det hele, hvis han og Alex skal se sønnike i live igen.

     

    Sammenbidt agent

    Michael Caine er meget troværdig i den sammenbidte hovedrolle, hvorimod det brogede birollegalleri – trods finurlige typer og detaljer – forekommer noget indstuderet og unødvendigt detaljemættet. Fx er Donald Pleasences overagent Harper belemret med tvangshandlinger (han piller sig hele tiden i overskægget, m.m.).

     

    Vitaminindsprøjtning

    Velvalgte, lækre locations bidrager i Ousama Rawis virtuose fotografering høj grad til stemning og autenticitet, og vi kommer bl.a. med ombord på overfarten mellem Calais og Ramsgate med den ikoniske hovercraft-flyve-amfibiebåd – i sig selv et fartøj, der giver en vitaminindsprøjtning til filmen.

     

    Det sidste pift mangler

    Det sidste pift mangler dog for at gøre "The Black Windmill" til en helstøbt 70'er-krimi blandt Siegels øvrige blændende film fra samme årti. Det var her, Siegel skabte sine absolut bedste værker, herunder ovennævnte to – og desuden Dirty Harry (1971), The Beguiled (1971) og Escape from Alcatraz (1979).



    Anmeldt i 2022 af Tobias Lynge Herler
    © Philm.dk 1992-2024

    Fakta om filmen

    1974, Storbritannien, Thriller, Action, Krig, Skibe på film, Biler på film, 106 min.

    Dansk titel: Dobbeltjagt
    Instr: Don Siegel Prod: Don Siegel Manus: Leigh Vance Baseret på: romanen "Seven Days to a Killing" af Clive Egleton Foto: Ousama Rawi Klip: Antony Gibbs Mus: Roy Budd