Sweet Sixteen (2002)

    15-årige Liam kæmper en hård kamp i en skotsk by, hvor narkokriminaliteten får tag i ham. Men snart kommer moren ud af fængslet, og så bliver alt vel godt...?!


    HØJDRAMATISK SOCIALREALISME

    Ken Loach har skabt et højspændt socialrealistisk drama fra Skotland, hvor den 15-, snart 16-årige, Liam (Martin Compston) er ude i noget værre snavs som narkosælger med forbindelser til underverdenens hårde kerne.

    Leger med ilden
    Liam leger med ilden, fordi hans mor sidder i fængsel og snart bliver løsladt. Han vil gerne give hende en god start, når hun kommer ud, så der skal spares penge op til at købe en husvogn.

    En ung pusher
    Sammen med vennen Pinball (William Ruane) cruiser Liam rundt i byens gader og sælger stoffer til narkomanerne, men da først han kommer i forbindelse med kriminalitetens allerhårdeste kerne, begynder det at gå rigtigt skævt.

    Identifikationen udebliver
    "Sweet Sixteen" forsøger at balancere mellem det rå og barske og det sarte og kærlige. Det lykkes ikke. Filmen er gennemført rå og larmende og giver sig aldrig tid til at dvæle eller søge dybere ind bag narkofacaden. Det resulterer i, at hovedpersonen ikke opnår den fornødne identifikation hos tilskuerne. Vi får ikke lov til at forstå den dybere mening.

    Masser af "fucks"
    I stedet kastes vi rundt i ensartede begivenheder, der hurtigt bliver monotone, og det gavner ikke filmen meget, at hvert andet ord i hver eneste dialog indeholder ordet fuck, selvom det nok er tænkt som et ekstra pift på det socialrealistiske troværdighedsbarometer. Martin Compston er trods den utaknemmelige hovedrolle meget stærkt spillende.



    Anmeldt i 2004 af Tobias Lynge Herler
    © Philm.dk 1992-2025

    Fakta om filmen

    2002, Storbritannien, Drama, Krimi, Teenagere, Coming of Age, 102 min.

    Dansk titel: Sweet Sixteen
    Instr: Ken Loach Prod: Rebecca O'Brien Manus: Paul Laverty Foto: Barry Ackroyd Klip: Jonathan Morris Mus: George Fenton
    Priser
    • BD-N - Bedste ikke-amerikanske film
    • CAN - Bedste manuskript
    • CAN-N - Palme d'Or-nominering
    • RB-N - Bedste ikke-amerikanske film