Rejsen på ophavet (2004)

    En mand fortæller i en halv times dokumentar om sin egen personlige interesse i at kende sit ophav.


    DOKUMENTARISME UDEN BID

    Dokumentaristen Max Kestner udstiller gennem denne halve times dokumentar sig selv og sin familie i en teknisk spændende ramme. Han er interesseret i at kende sit ophav: Hvorfor er netop disse to mennesker hans forældre? Han hæfter sig ved alle tilfældigheder fra det kosmiske til det mikrobiologiske og former i fortællingen sig selv på baggrund af sin egen (lomme)filosofiske eftersøgning.
     

    En markant dokumentarist

    Kestners dokumentar er på mange måder et interessant bekendtskab: Fortællestilen er ny og alternativ og gør brug af moderne computerskabte virkemidler, og på dén måde bliver Kestner en slags banebryder indenfor dokumentargenren i Danmark og en markant repræsentant for sin generation af filmskoleuddannede.

    Gulnede fotos i 3D
    Det er et fascinerende virkemiddel at lægge 3D-effekter på gamle gulnede fotografier fra oldefars tid og zoome lidt ind og ud i disse genfortolkede historiske glimt, og det mærkes mere end tydeligt, at Kestner er fascineret af denne teknik.
     

    En tand for meget

    En hel halv time omgivet af fascinationen af de nye tekniske vidundermuligheder bliver dog en tand for meget. I sig selv er fortællelysten så ekstrem, at informationerne nærmest bliver lallet igennem af instruktørens egen rablende stemme.
     

    Svulstig visuel stil

    Det kan i dén forbindelse forekomme naturligt at gøre brug af den svulstige visuelle stil, der ikke efterlader et øje tørt: Men tilskuerens røde, våde øjne skyldes mere stress end kræs, efter at man allerede efter de første to minutter af dokumentaren har konstateret, at stilen nok ikke ændrer karakter.
     

    Detaljerigdom i sproget

    Kestner charmer sig ellers effektivt ind rent sprogligt med en detaljerigdom i sproget, der gør ivrigt brug af tør humor. Det kan synes sødt, men også irriterende, særligt da Kestners stemme ikke rigtig er gearet til oplæsergerningen og - ligesom produktionen - er anstrengt og stresset.

    Symaskinenålen Kestner
    Det er selvfølgelig det mindste af det, men i og med at Kestner snakker uafbrudt fuldstændig som en symaskinenål, "hér går jeg ind og ud ad en dør", bliver lyden ligeså anmassende som hele det visuelle univers.
     

    Glad for repetitioner

    Kestner er glad for repetitioner, mange sætninger får vi talrige gange, sådan en passant, både billeder og lyd. Lyddesignet er et helt kapitel for sig selv. Kestner bruger gamle grammofonpladeeffekter til at simulere, at noget er gammelt, og en hastigt vekslende rumklang på fortællerstemmen virker som effektmoderator for de tidslige spring mellem for- og nutid.
     

    Gang i lydeffekterne

    Ydermere er der gang i de tekniske lydeffekter ved zoom og gengivelser af maskinelle bevægelser, så der skal i hvert fald ikke være tvivl om billedernes betydning: Rent auditivt lægges lag på lag for at bekræfte en stemning, en situation, en særlig tid. Intet er overladt til fri fantasi.
     

    Godt forsøgt

    Det er godt forsøgt, og det er et betagende visuelt univers, Kestner får smidt af sted. Men det kunne være tilrettelagt langt mere elegant og opfindsomt med mere variation og kunstnerisk individualitet.



    Anmeldt i 2007 af Tobias Lynge Herler
    © Philm.dk 1992-2024

    Fakta om filmen

    2004, Danmark/KortDok, Dokumentar, 29 min.

    Dansk titel: Rejsen på ophavet
    Instr: Max Kestner Prod: Elise Lund Larsen, Vibeke Vogel, Lisbet Gabrielsson Manus: Max Kestner Foto: Erik Molberg Hansen, Max Kestner, Mårten Nilsson Klip: Nanna Frank Møller Mus: Povl Kristian
    • Et angiver en særlig god præstation
    • Et angiver en særlig dårlig præstation
    Priser
    • CPH - New Vision Award