Escape from New York (1981)

    En dømt bankrøver løslades fra et gigantisk fængsel i forsøget på at redde præsidenten, der er fanget af væmmelige bøller.


    SPRØDT SCI-FI-SCENARIE

    Sammenhængende film:

    Escape from New York (1981)

    Escape from L.A. (1996)

     

    I 1981 satte altid skævt kreative John Carpenter det herrens år 1997 som kulisse for et fremtidsscenarie, der tog jord med: Kurt Russells dømte bankrøver, Snake Plissken, får efter ankomsten til fængslet meget hurtigt en ny chance.

     

    Knivskarpe liv/død-præmisser

    Han løslades – på knivskarpe liv/død-præmisser. Missionen er at finde og redde landets præsident, der lige nu befinder sig i fjendtligt territorie, efter at han blev nødt til at skyde sig ud ad Air Force One i sin nødkapsel.

     

    Konstant overvåget

    Men Snake kan ikke bare agere frit i "friheden". Konstant overvåget skal han gennemføre missionen på tid. Ellers sørger et par injicerede kapsler for at slå ham ihjel. Se dét er en præmis, det er til at tage og føle på.

     

    Begynder knaldstærkt

    "Escape from New York" begynder knaldstærkt i sine beskrivelser af et fremtidssamfund præget af lovløshed og isnende menneskelig kulde. Her har Carpenter fat i den lange ende, og det ambitiøse produktionsdesign folder sig fascinerende ud i al sin primitive, men alligevel virkningsfulde vælde.

     

    Trykket ryger

    Siden ryger lidt af trykket – faktisk i takt med at trykket stiger. Desværre flyder og forsvinder den ellers habile sci-fi-action ind i en tættere og tættere tåge af lidt fortænkt fremtids-fantasi. Filmen havde ganske givet stået mere skarpt, havde en større del af fokus været holdt på det gigantiske Manhattan-fængselskoncept.

     

    Slanger sig gennem udfordringerne

    Kurt Russell nyder at slange sig gennem udfordringerne i karrierens foretrukne actionrolle, men ellers er rollefigurerne i for høj grad skåret i granit og når aldrig at finde en egentlig dybere karakter. Carpenters egen musik (skrevet sammen med makkeren Alan Howarth) er sprød, men ind imellem for dikterende.



    Anmeldt i 2022 af Tobias Lynge Herler
    © Philm.dk 1992-2024