La caduta degli dei (1969)

    Da nazisterne får magten i Tyskland i 1933, må den velstillede familien Von Essenbeck indordne sig under det nye regime.


    DEKADENCEN FREM FOR ALT

    Instruktør Luchino Visconti var de store armbevægelsers mand. Det så vi ikke mindst to år senere i hans vel nok bedst kendte film, Morte a Venezia (1971). Også i skildringen af velstillet liv og levned under naziregimets optur midt i 1930'erne synes Viscontis formål med "La caduta degli dei" primært at være dekancen frem for alt.

     

    Udtalt formfikseret

    Stilen er udtalt formfikseret og desuden låst i en ensidighed i både tematik og kulisse, der tangerer en teateropsættelse. Længere fremme får vi en stribe tiltrængte variationer, der i nogen grad giver den tungt overlange storfilm en smule liv.

     

    Klarer skærene

    Familien Von Essenbeck er velstillede og har klaret skærene både under 1. verdenskrig og i depressionsperioden op igennem 1920'erne og starten af 1930'erne. Derfor er de også tilbøjelige til at hoppe med på Hitler-vognen, da den for alvor tromler ind over Tyskland i 1933.

     

    Ugler i mosen

    Men der er ugler i mosen – både i familien og deres gæsters regi, men også derude i samfundet, hvor det bliver tiltagende tydeligt, at der er brodne kar og skjulte dagsordener. I et af de få kig ud i "det virkelige liv" får vi således glimt af Ernst Röhm, hans SA-tropper og ikke mindst "De lange knives nat".

     

    I den teatralske ende

    Disse sekvenser er filmens mest fremhævelige force, selvom også denne varierende ud-af-Von Essenbeck-hjemmet-dramatisering er at finde i den teatralske ende, komplet med overspil i lange-knive-nattens ugerninger.

     

    En manieret marinade

    "La caduta degli dei", der i originaltitlen havde tilføjelsen "(Götterdämmerung)", opleves altså som bombastisk uden forløsning – en manieret marinade af det virkelige livs manierede (overklasse)frisind og forstillelse. Uden tvivl en prætentiøs filmoplevelse, der også overskvulpes af Maurice Jarres armfægtende musik.



    Anmeldt i 2022 af Tobias Lynge Herler
    © Philm.dk 1992-2024

    Fakta om filmen

    1969, Italien, Krigsdrama, Drama, Historie, 156 min.

    Dansk titel: De lange knives nat
    Instr: Luchino Visconti Prod: Ever Haggiag, Alfred Levy Manus: Nicola Badalucco, Enrico Medioli, Luchino Visconti Foto: Pasqualino De Santis, Armando Nannuzzi Klip: Ruggero Mastroianni Mus: Maurice Jarre
    Priser
    • GG-N - Bedste lovende debutant (Berger)
    • AAN - Bedste manuskript