End of Watch (2012)

    Et Los Angeles-politimakkerpar forsøger at opretholde lov og orden på deres egen lidt friske måde. Men kriminelle bander med morderiske planer står på spring.


    HÅNDHOLDT JERN MOD JERN

    Street Kings (2008) og Harsh Times (2005)-instruktør David Ayer leverer her endnu en omgang temmelig tykt påsmurt magthaver-klichéfilm. Denne gang med to Los Angeles-politibetjente i fokus. De turer rundt i gaderne i håbet om noget action, hvor de kan gøre sig yderligere uopulære blandt lederne.

     

    Banditterne ned med nakken

    For deres stil er noget uortodoks, når banditterne skal ned med nakken. På den anden vægtskål havner til gengæld anerkendelse og skulderklap, når d'herrer Brian og Mike redder småbørn ud af et hus i brand. Ja, der er ingen, der siger, at arbejdet som L.A.-betjent er kedeligt. Men det er også uhyre farligt, og risikoen for, at det ender galt, er høj.

     

    "Ung med de unge"

    "End of Watch" forsøger at være ung med de unge gennem et håndholdt overdrev: Fotograferingen skal forestille at være "tilfældig", filmet med betjentenes body cams og Brians eget videokamera. Så skal vi da ellers live love for, at det hele ryster, dingler og rumsterer. Det er ikke svært at gennemskue, at det er en særlig autenticitet, der søges, men resultatet er ikke uforbeholdt vellykket.

     

    Særdeles støjende i lyd og billede

    I det hele taget er filmen – trods perioder med skøn stemnngs- og kompromisløshed – særdeles støjende i lyd, såvel som billede. En meget dominerende underlægningsmusik sørger for total-indpakningen, der ikke levner meget ilt til egen vejrtrækning og perspektivering. Samspillet mellem Jake Gyllenhaal og Michael Peña er pænt, men klichéerne står alligevel  meget på nakken af hinanden, at nuancerne aldrig når at rodfæste sig.



    Anmeldt i 2022 af Tobias Lynge Herler
    © Philm.dk 1992-2024

    Fakta om filmen

    2012, USA, Action, Krimi, Drama, Biler på film, 109 min.

    Dansk titel: End of Watch
    Instr: David Ayer Prod: David Ayer, Matt Jackson, John Lesher, Nigel Sinclair Manus: David Ayer Foto: Roman Vasyanov Klip: Dody Dorn Mus: David Sardy