The Man Who Saved the World (2015)

    Under Den Kolde Krig traf en russisk militærmand en meget vigtig beslutning, der reddede kloden fra en nærved total katastrofe.


    OVERSTYRET HØJTRAVENDE

    Den både Robert- og Bodilprisbelønnede episke historie fra det virkelige liv forplumres her i en grænsesøgende og overdramatiseret fortællestil, der både er ekstremt støjende og helt unødvendigt højtravende.

    En afgørende beslutning
    Under Den kolde Krig træffer den russiske militærmand Stanislav Petrov en afgørende beslutning. Afgørende for kloden. Havde han handlet anderledes, kunne Jorden meget vel have været i en meget dårlig forfatning i dag.

    Systematisk til værks
    Dokumentaristen Peter Anthony har opsøgt Petrov i hans russiske hverdag og er gået systematisk til værks: For at komme ind til sagens nukleare kerne var Anthony nødt til at overskride Petrovs grænser, ellers var han ganske enkelt vedblevet at glide af på overfladen.

    Møde med Costner
    Anthony og hans filmhold har allieret sig med en tolk, der kan formidle Petrovs historie. Den gamle russer forstår ikke mange ord engelsk, og det bliver en ekstra udfordring, da han skal til USA – for at møde sit helt store idol Kevin Costner.

    Gensidig fascination
    Peter Anthony har udtalt, at fascinationen var gensidig. Costner havde år inden dokumentaroptagelserne hørt om Petrov og sendt ham et fanbrev med $1500 som bilag. At Costner så tilfældigvis er Petrovs idol gør ikke mødet mere kedeligt.

    Overdramatiseret
    Dette møde er trist at melde dokumentarens højdepunkt. Og det er tydeligvis ikke meningen. "The Man Who Saved the World" vil så gerne imponere med den gode historie, men falder i overdramatisertingens store sorte hul allerede fra starten.

    Overstyret lydbillede
    Det kommer bl.a. til udtryk i et overstyret lyddesign og en ekstremt melodramatisk filmmusik, der nærmere hører en Hollywood-spillefilm til. Lyden er en af de narrative faktorer, der drukner den potentielt gode historie.

    Melodrama
    En anden drukner er de meget, meget lange dramatiserede sekvenser, hvor vi følger Petrov som ung, både som militærmand og privat. Her tager musikken i øvrigt til, men det primære problem her er, at melodramaet slet ikke passer sammen med de dokumentariske optagelser og hermed trækker filmoplevelsen generelt ned i et dynd, hvor den slet ikke kan finde fodfæste.

    Indpakning og form
    Tilbage sidder en markant følelse af, at Petrovs gode historie slet ikke får dén opmærksomhed, den fortjener. Anthonys opmærksomhed ligger primært på indpakning og form.



    Anmeldt i 2016 af Tobias Lynge Herler
    © Philm.dk 1992-2024

    Fakta om filmen

    2015, Danmark/KortDok, Dokumentar, Biografi, 110 min.

    Dansk titel: The Man Who Saved the World
    Instr: Peter Anthony Prod: Jakob Staberg Manus: Peter Anthony Foto: Kim Hattesen, Anders Löfstedt Klip: Morten Højbjerg Mus: Kristian Eidnes Andersen
    • Et angiver en særlig god præstation
    • Et angiver en særlig dårlig præstation
    Priser
    • BD - Bedste dokumentarfilm
    • CPH - DOX-Politiken Publikumspris-nominering
    • CPH - DOX-Nordic Dox Award-nominering
    • RB - Bedste dokumentarfilm
    • RB-N - Bedste musik
    • RB-N - Publikumspris-nominering