Mor bag rattet (1965)

    En husmor ønsker sig brændende et kørekort, men at føre bil er for mænd, mener mændene omkring hende.


    LAV LIGESTILLINGSKOMIK

    Ærgerligt overgearet farce - manuskriptet til "Mor bag rattet" blev skrevet af Lise Nørgaard og baseret på hendes egen roman. Reklamemanden Erik Dibbern instruktørdebuterede, og filmen blev hans eneste forsøg i dén retning.

    Ligestillingskomisk
    Det er den ligestillingskomiske historie om søde, henrivende Lykke Jeppesen, der så mægtig gerne vil have et kørekort. Men både husbond og mand mener så afgjort, at kvindens plads er ved blekogeren og ikke bag rattet.

    Ad kringlede omveje
    Det må lille Lykke jo lære at leve med, men skæbnen vil det alligevel anderledes. For da hun ad kringlede omveje pludselig står og skal sælge en hest, møder hun kørelæreren Enoch, der som en delbetaling af hesten tilbyder hende fri køretimer.

    Overgearede morsomheder
    Snart er mor bag rattet i mere end én forstand, og det kommer der mange (overgearede) morsomheder ud af. En formildende omstændighed ved den udtalte lagkagekomik er de fine københavner-locations, når lillemor giver den gas gennem byen - og blandt andet forsinker sporvognen med sin 18-punktsvending i myldretiden.

    Vellykkede biroller
    Sjovest og mest vellykkede er nogle af birollerne. Her er Ove Sprogøes kørelærer vidunderlig (i hvert fald i første scene - og hvilke ord han kan vride af sig!). Siden frisker Axel Strøbyes skingerskøre Racer-Robert op, men det er Bent Mejding, der tager stikkene hjem som den ultrabøssede Karl von Baunenfeldt, komplet i lyserød (og stramtsiddende) heldragt.

    I sit frejdige es
    Helle Virkner er virkelig i sit frejdige es, ligesom Holger Juul Hansen bidrager med en vis portion charme som hendes advokatmand. Paul Hagens kontor-Olsen er serveret med glimt i øjet. Og så er scenen med vognmand Valsø Holm og konen Bodil Udsen en af filmens bedste, afsluttende med Holms replik til Helle Virkner: "Hun er en mær!" (altså konen.)

    Stumfilms-intro
    "Mor bag rattet" indledes af en over fem minutter (over)lang "stumfilms"-intro, hvor vi får historien om Lykkes forældre som unge (Preben Kaas & Birte Bang) - allerede dengang var de bidt af biler.

    Ekstremfremdrift
    Komedien lider i helheden under den alt for opskruede ekstremfremdrift med alle de mange farceelementer, der er så kendetegnende for danske folkekomedier fra 60’erne og 70’erne. Hvorfor ikke få lidt mere ro på og tage sig tid til at kærtegne karaktererne snarere end karikere?

    Voldbrugt musik
    Jørn Grauengaard har begået ét "festligt" musikalsk hovedtema, som han så også voldbruger gennem hele filmen i talrige variationer. En ørehænger man ikke lige føler, man har bedt om.



    Anmeldt i 2017 af Tobias Lynge Herler
    © Philm.dk 1992-2021