Oslo, 31. august (2011)

    En stoffri narkoman slippes på gaden fra et behandlingshjem, men har svært ved at se, hvordan han skal kunne passe ind i hverdagens normalitetsbegreber.


    SMERTEN MÆRKES

    Joachim Trier gik sejrsgang med sit hudløst ærlige portræt af menneskelig smerte og konfrontation med meningsløsheden. Handlingen udspiller sig den 30.-31. august i Oslo - som titlen antyder. Den stoffri narkoman Anders er på vej til byen efter et længere ophold på et behandlingshjem.

    Den normale hverdag
    Nu skal han forsøge at starte en normal tilværelse igen, men gennem møder med gamle venner og ligeså gamle minder bliver det tiltagende svært for Anders at se sig selv fungere på den normale hverdags præmisser.

    Smerten mærkes
    Smerten mærkes i denne konfrontation, der er helt og aldeles psykisk. Der vendes sten og slås revner i det eksistentielle fundament, og indfangelsen af disse for et menneske dybt rystende udfordringer er filmens store styrke.

    Abstrakt konkret
    Det lykkes Joachim Trier gennem ærlige og konkrete billeder at visualisere det abstrakte, det mentale. Hovedpersonens angst ved udsigten til en genforening med normalitetens konforme problemstillinger står malet i hans ansigt.

    Ærlig og personlig
    Filmens stil er i enhver henseende ærlig og personlig. Her er ingen intentioner om at vise sig frem eller imponere: det er de bagvedliggende kvaliteter, der får lov til at spire frem gennem sine skuespillere i et fuldkommen oprigtigt visuelt udtryk.

    De store følelser i spil
    Samtidig er filmen fritaget for filmmusik, på nær i nogle få velvalgte sammenhænge, og det styrker intentionen om at bringe de store følelser i spil.

    Nødvendig indlevelsesevne
    Anders Danielsen Lie har den nødvendige indlevelsesevne i narkomanen Anders’ indre psykiske drama. Det kommer klart til udtryk i filmens mest intense scener, hvor verden synes komplet uoverskuelig.

    Barsk udtryk
    Det nedtrykkende er som sådan smittende. Det er ikke nogen glad film. Men depressionen er ligesom vennens ærlige skildring af hverdagslivets lettere intetsigende trummerum med kæreste og børn eller den rastløse penthousefest, hvor folk deltager af pligt nødvendige smerter i filmens barske udtryk.



    Anmeldt i 2013 af Tobias Lynge Herler
    © Philm.dk 1992-2020

    Fakta om filmen

    2011, Norge, Psykologisk drama, 95 min.

    Dansk titel: Oslo, 31. august
    Instr: Joachim Trier Prod: Hans-Jørgen Osnes, Yngve Sæther Manus: Joachim Trier, Eskil Vogt Baseret på: romanen "Le feu follet" af Pierre Drieu La Rochelle Foto: Jakob Ihre Klip: Olivier Bugge Coutté Mus: Torgny Amdam, Ola Fløttum
    Medvirkende
    • Et angiver en særlig god præstation
    • Et angiver en særlig dårlig præstation
    Priser
    • BD-N - Bedste ikke-amerikanske film
    • CAN-N - Un Certain Regard