Where Hands Touch (2018)

    En sort, tysk teenagepige oplever nazismens jerngreb under 2. verdenskrig. De vil ikke kendes ved race-blandingsprodukter.


    HÅRD MEDFART

    Lad det være sagt med det samme: Man skal være i melodrama mode, når man giver sig i kast med dette britiske krigsdrama, hvis kernetema – selvom det er baseret på virkelige begivenheder – ikke lader noget glansbillede uopklæbet.

     

    Hudfarven ikke en fordel

    Teenagepigen Leyna er født i Tyskland, men det hjælper hende ikke, når hun skal "forklare" sig for nazisterne. Hendes far var nemlig sort, så hendes hudfarve taler ikke til hendes fordel i en hverdag præget af racehad på den brede klinge.

     

    En hård medfart

    Hendes hvide mor og den "ariske" bror forsøger efter bedste evne at beskytte Leyna, men forgæves: Ingen "sten i skoen" er uudrystet, og således følger vi Leyna på hendes hårde medfart gennem systemet.

     

    Måske en livline

    Men hun har måske en livline. Hitler-Jugend-soldaten Lutz har nemlig forelsket sig i hende. Meget betændt og farligt, og – hvis det bliver opdaget – næsten med sikkerhed med dødelig udgang...

     

    Alt for klistret

    Allerede titlen "Where Hands Touch" emmer af ugebladsroman-stemning, og filmen har da også markante slagsider i retning af det alt, alt for klistrede. Det mærkes tidligt – og bliver oftest forstærket af den allestedsnærværende og stemningsdikterende underlægningsmusik.

     

    Flot produktionsdesign

    Men filmen redder alligevel sig selv fra den ultimative maveplasker ved at byde på dels hæderligt skuespil (dog må man bide ærgrelsen over de obligatorisk tysk-accent-belemrede replikker i sig) dels af et overbevisende flot produktionsdesign, der rammer både tiden, krigen og kz-lejrlivet rigtig pænt.



    Anmeldt i 2022 af Tobias Lynge Herler
    © Philm.dk 1992-2024

    Fakta om filmen

    2018, Storbritannien, Krigsdrama, Krig, Drama, Romantik, Teenagere, 122 min.

    Dansk titel: Where Hands Touch
    Instr: Amma Asante Prod: Charlie Hanson Manus: Amma Asante Foto: Remi Adefarasin Klip: Steve Singleton Mus: Anne Chmelewsky