Casino (1995)

    En kasinochef og en mafiaboss er bedste venner, men det ændrer sig snart: Grådighed, penge og magt kommer på tværs.


    (LIDT FOR) ÆSTETISERET

    Typisk storstilet Scorsese-helaftensfilm, der ingenlunde sætter sit lys under en skæppe: Tre timers spilletid, en stjernebesætning af en anden verden, og en visuel indpakning, der kan give selv den mest sammenbidt surmulende julelys i øjnene.

     

    Scorseses yndlingstema

    "Casino" kredser om et af Scorsese helt store yndlingstemaer: Mafiaen. Her får han nemlig - serveret på et sølvfad - kernebegreber som magt, grådighed, (æres)drab, penge i en lind strøm, og som regel også lækre, villige damer at arbejde med.

     

    Genrespecifikke hverdagsproblemer

    Disse genrespecifikke hverdagsproblemer må Robert De Niros nyslåede kasinoejer Sam Rothstein (blandt venner kaldet Ace) lære at tumle i, hvis han og hans forretning skal overleve i flamboyante Las Vegas. For selvom han er bedste venner med Joe Pescis mafiaboss Nicky Santoro, kan alt sættes på spil, så snart bølgerne går højt - og det kommer de i sandhed til at gøre.

     

    Eklatant lækkerbisken-fotografering

    Med en eklatant lækkerbisken-fotografering af Robert Richardson (forkærligheden til frøperspektivet fornægter sig ikke), en pletfri, bekostet scenografi og et vidunderligt, detaljerigt skuespil er underholdningsværdien reelt tårnhøj - lige fra den spektakulært lækre titelsekvens.

     

    Som fisk i vandet

    Robert De Niro og Joe Pesci trives som fisk i vandet i det efterhånden svært betændte forhold, ligesom Golden Globe-præmierede Sharon Stone er vidunderlig som vamp'en Ginger, der bag den villige facade gemmer på en egen vilje af stål.

     

    Dominerende greb

    Den fra første scene anslåede "fortæller-i-tilbageblik"-narration af hhv. De Niro og Pesci er et fortællertrick, som stort set kun Scorsese praktiserer så udtalt. I "Casino" bliver det ganske enkelt for dominerende, idet fokus i nogen grad fjernes fra her-og-nu-begivenhederne.

     

    (Non-stop)musik

    Og den outrerede (non-stop)anvendelse af tidstypiske evergreens i form af jazz og pop er kvælende, at toppen tages af enhver tænkelig autenticitet, lige fra den ømme kærlighedsscene til de rå, ubarmhjertige hævnaktioner, der kræver menneskeliv i flæng.



    Anmeldt i 2021 af Tobias Lynge Herler
    © Philm.dk 1992-2024

    Fakta om filmen

    1995, USA, Drama, Krimi, 178 min.

    Dansk titel: Casino
    Instr: Martin Scorsese Prod: Barbara De Fina Manus: Nicholas Pileggi, Martin Scorsese Baseret på: bog af Nicholas Pileggi Foto: Robert Richardson Klip: Thelma Schoonmaker
    Priser
    • AAN - Bedste skuespillerinde (Stone)
    • GG - Bedste skuespillerinde (Stone)
    • GG-N - Bedste instruktør