Peter Andersen (1941)

    Peter Andersen er omrejsende salgsagent og udnyttes på det groveste på hjemmefronten. Men snart tager han affære.


    FRIGJORT REALISME

    På alle fronter en svært fascinerende dansk dramakomedie, filmet under 2. verdenskrig og usædvanlig i sin bramfri og frigjorte realisme. Båret af blændende spil og sprudlende fortællelyst står "Peter Andersen" som en af perlerne i den danske filmskat, og Svend Methling beviste endnu engang sit værd som iscenesætter.

     

    En hund i et spil kegler

    Den i samtiden højt skattede Carl Alstrup spiller med meget fin indlevelse den omrejsende salgsagent Peter Andersen, der år ud og år ind har ageret som slave - både i forhold til chefen, men også på hjemmefronten, hvor han har det som en hund i et spil kegler.

     

    Spil for galleriet

    Hustruen, Erika Voigts Ebba Andersen, spiller udelukkende for galleriet i parforholdet. For at få tiden til at gå - og for spændingens skyld - har hun en affære til den slibrige tryllekunstner Ewald Madsen (i dén tro at husbonden ikke aner uråd).

     

    Uhørt brystberøring

    Og Andersens børn er ikke stort bedre. Sønnen, Poul Reichhardts Harald, er 100 % fikseret på sin dullede kæreste Benna - han tager hende åbenlyst på brystet i en fremhævelse af, hvor lækker hun er; meget uhørt i en dansk film fra 1941.

     

    Stolt pelsejer

    Datteren, Inger Lassens Jenny, er optaget af succes og penge og har en affære til en betydeligt ældre mand, der samtidig også er Peter Andersens chef. Hun får en pels til 12.000 kr. uden videre og viser den stolt frem hjemme ved middagsbordet.

     

    Livet lægges om

    Men alt dette skal være slut nu. Det er i virkeligheden et lægebesøg i filmens begyndelse, der får Peter Andersen på helt nye tanker: Han vil lægge sit liv om og vende al overfladen ryggen - inklusive en skilsmisse!

     

    Til tider staldkåd

    "Peter Andersen" er letløbende, til tider endog staldkåd i sin fortællestil - særligt i den første halve times tid. Her springes der liftligt mellem de forskellige Andersen'er for at give en indføring i trummerum versus letlevende overflade. Og det fungerer: Man forføres af både personer og omstændigheder.

     

    Vidunderlige præstationer

    Det er tydeligt at mærke, at alle involverede er fuldt ud inspireret til opgaven, og således kaster "Peter Andersen" en hel stribe helt vidunderlige skuespillerpræstationer af sig. Ud over Alstrups hovedrolletræk er også Erika Voigt vidunderlig som den flamboyante Ebba, der veksler mellem overgearing og martyrium.

     

    Stille og livsklog

    I mindre roller er særligt Victor Montell ubetalelig som den stille og livskloge (samt alkoholiserede og ubarberede!) ekssagfører Sigurd Jonsen, Sigurd Langberg er elskelig som direktør Andersen, der har en meget stor forkærlighed for planter. Og så imponerer Ingrid Matthiesen som hushjælpen Agda, der er lidt "tilbage" og stramt udnyttet.

     

    Forførende, smittende og forud for sin tid

    I det hele taget er filmen forførende, smittende og langt forud for sin tid - fortalt i en helt enkel visuel indramning (med mange fine udendørs locations) og uden brug af ret meget underlægningsmusik.



    Anmeldt i 2020 af Tobias Lynge Herler
    © Philm.dk 1992-2021