Parterapi (2010)

    Et ægtepar har købt et råddent hus, men da en parterapeut lejer underetagen, viser det sig snart, at parforholdet er endnu mere råddent.


    DEN FLADE HUMOR

    Komik er meget afhængig af to ting: for det første afhænger den af filmens angivelser af, hvorvidt den lægger op til og derved kollektivt tillader, at man slår sine normale etiketteringsmekanismer fra.
     

    Overdrivelser og underdrivelser

    Det sker først og fremmest ved, at komedien som oftest er markedsført som værende en sådan, enten i titel, foromtale eller skuespillerens persona. Det kan imidlertid også ske ved at foretage overdrivelser og underdrivelser, der letter tilskuerens bevægelse væk fra en realistisk oplevelsestype.

    Lagkagekomikkens regel nr. 1
    Overdrivelser fremmer forståelsen - det har alle dage været lagkagekomikkens dogme nr. 1, og i virkeligheden befinder vi os i Kenneth Kainz’ film ikke langt fra bananskræl-glidning og kage-i-ansigtet-humor: den er her blot helt centreret om replikkernes opskruede festfyrværkeri af one-liners og konstruerede jokes.

    Dumsmart manuskript
    Problemerne for "Parterapi" ligger centralt forankret i et dumsmart manuskript, der 100 % appellerer til publikum med et såkaldt affektivt adfærdsmønster, dvs. den medfødte evne til at grine pr. refleks, hver gang en replik eller begivenhed er skruet sådan sammen, at det forventes, at publikum griner.

    Latteren afslapper!
    I stedet for at blive smerteligt berørt, når hovedpersonerne er midt i meget pinlige eller meget smertelige situationer, vælger tilskueren med det affektive adfærdsmønster at udløse sin ophidselse ved at le højlydt, og etiketterer derved oplevelsen på en radikalt anderledes måde end personerne i filmen. Latteren medfører en afslappelse og understøttes af det parasympatiske nervesystem.

    Færdiglavet vitse-ret
    Ikke alle tilskuere kan nyde den færdiglavede ret af vitser og pinligheder, der i høj grad er baseret på gentagelser og stereotyperne Sidse Babett Knudsen og Nikolaj Lie Kaas.


    Mainstream-filmtema
    Vi har blot fået skruet tiden lidt frem til en moderne dansk hverdag, hvor knas i parforholdet er blevet mainstream-filmtema. Det nævnte par, Anders og Puk, har lige købt et håndværkertilbud af et forstadshus, og det viser sig hurtigt, at alt skal skiftes.

     

    Usmidig kærlighed

    Imidlertid er den endnu værre i parforholdet! Da en parterapeut i skikkelse af Søren Pilmark lejer sig ind i kælderen, går det op for Anders og især Puk, at kærligheden måske ikke længere er så smidig imellem dem. Med en udspekuleret liderlig parterapeut i kælderen kan det hurtigt udvikle sig til et drama, der kan løbe helt af sporet.

    Står ved det hysterisk platte
    Det er langt fra nyere dansk films dårligste forsøg i genren. På en måde står instruktøren ved sit eget hysterisk platte hurlumhej i kraft af de fede og uomtvistelige overdrivelser i begivenhederne og skuespillet.
     

    Skal ikke tages alvorligt

    Så i dén forstand skal filmen absolut ikke tages alvorligt. Det har den så sandelig heller ikke lagt op til. Filmens bedst konstruerede rolle er Søren Pilmarks parterapeut. Han formår rent faktisk at vride en smule absurd humor ud af sin aparte karakter.



    Anmeldt i 2010 af Tobias Lynge Herler
    © Philm.dk 1992-2021