Coco Chanel & Igor Stravinsky (2009)

    En kvindelig modeskaber falder for en russisk komponist – både hans musik og hans væsen, og dét giver uro i familielivet.


    STILREN AFFÆRE

    I denne dobbelt-biografiske film, der primært henter stikkene hjem på sin ro og elegance, fascinerer begæret og den kunstneriske parring som direkte følge af den æstetiske indpakning.

    Udstråling og kulisse
    Grundlæggende former fortællingen ellers ikke de store omvæltninger. Filmens energi skabes af udstråling, scenografi og historisk autenticitet: Som sådan fascinerende og lærerigt.
     

    Nøjagtige historiske gengivelser

    I året 1913 træffer den russiske komponist Igor Stravinskij (Mads Mikkelsen) i Paris for første gang modedesigneren Coco Chanel (Anna Mouglalis). Syv år senere er hun stadig fascineret af hans musik, at hun tilbyder ham og hans familie at flytte ind i en stor villa, som hun alligevel har stående tom.

     

    Begær, der er til at få øje på

    Stravinskijs kone er alvorligt syg, og begæret mellem komponisten og modeskaberen er til at få øje på. Inden længe er de langt inde i et intimt forhold, der skaber stor uro i særligt komponistens familieliv.

    Fatalistisk udstråling
    Både Mads Mikkelsen og Anna Mouglalis har den nødvendige fatalistiske udstråling, der gør parringen af kunstarter og køn troværdig. Samtidig udgør tidsbilledet en møjsommeligt akkurat indramning af begivenhederne, hvor de dygtige kunstneriske virkemidler konstant drager.

    Musik i filmens eget univers
    Stravinskijs musik er anvendt ofte, for det meste som en del af filmens eget univers, men også ind imellem som underbyggende stemning. Supplerende filmmusik sørger i enkelte "transportscener" for at bryde tavsheden, som der ellers i hovedparten af scenerne gennem filmen nydes godt af.

    Indlevelse i stoffet
    Mads Mikkelsen imponerer virkelig i både tilegnelsen af sprog (omend han stadig japper, selv når han taler fransk og russisk) og indlevelse i stoffet.

     

    Internationalt format

    Her fornemmes det virkelig, at han har internationalt format. Rejsen i tid, filmens poetiske afslutning, synes noget meningsløs og bliver kun et irriterende unødvendigt punktum for en ellers stringent fortalt historie.



    Anmeldt i 2011 af Tobias Lynge Herler
    © Philm.dk 1992-2025

    Fakta om filmen

    2009, Frankrig, Biografi, Drama, Romantik, Musik, Historie, 119 min.

    Dansk titel: Coco Chanel & Igor Stravinsky
    Instr: Jan Kounen Prod: Chris Bolzli, Claudie Ossard Manus: Chris Greenhalgh Baseret på: roman af Chris Greenhalgh Foto: David Ungaro Klip: Anny Danché Mus: Gabriel Yared