BlacKkKlansman (2018)

    En nyansat, sort politiopdager sætter sig for at infiltrere Ku Klux Klan i USA i 1970'erne. Hans hvide kollega skal agere hans fysiske stand-in.


    (SORT) HUMOR

    + PLUS: solid fremdrift | spil
    -MINUS: form over indhold | lyd og musik | overfortalt

     

    Spike Lee er altid god for en omgang sprødt farve- og figurpumpet film. Således også med "BlacKkKlansman", den multi-prisvindende racisme-fabel, der vender farver og roller på hovedet, så det - åbenbart - er den rene fryd.

     

    KKK infiltreret

    I 1970'ernes USA er Ron Stallworth en af de første sorte politibetjente. Og da han bliver forfremmet til opdager, sætter han sig for at infiltrere Ku Klux Klan, der stadig lever i bedste velgående. Han griber simpelthen knoglen, gør sin stemme "hvid" og smigrer sig ind på klanens ledelse.

     

    I løvens hule

    Men når Stallworth skal til at mødes med klanen, går det selvfølgelig ikke an at vise sit sorte ansigt. Derfor lyn-skoler han kollegaen Flip Zimmerman og sender ham ind i løvens hule (vel vidende at der er en ekstra risiko forbundet med, at Zimmerman er jøde.) Snart har Stallworth/Zimmerman snablerne nede i KKK, og med lidt held kan de få skovlen under racisterne.

     

    Ingen overraskelse

    Det kommer ikke som nogen overraskelse, at Spike Lee fortæller med store og farvestrålende armbevægelser. Han er som altid meget optaget af formen, og der eksperimenteres lifligt med split screens, stillbilleder og smarte klip. Altså: Masser af visuel gejl, der på lydsiden får meget bombastisk følgeskab af Terence Blanchards total-tilstedeværende underlægningsmusik.

     

    Kvalt i (over)fortælling

    Reelt er "BlacKkKlansman" kvalt i (over)fortællingens brandtæppe, næsten før den er kommet rigtigt i gang - men overlever takket være en solid fremdrift i den finurligt skrevne historie og en række fine skuespillerpræstationer. Bedst er Paul Walter Hauser i birollen som den debile KKK'er "Ivanhoe".

     

    Farce-syn

    I øvrigt er KKK og dens medlemmer beskrevet med en slags farce-syn på typegalleriet. Om det fra Spike Lees side er for at distancere sig selv lidt fra den tydelige sort-mand-skaber-sorte-film-rolle lader vi stå hen i det uvisse.



    Anmeldt i 2020 af Tobias Lynge Herler
    © Philm.dk 1992-2021

    Fakta om filmen

    2018, USA, Drama, Komedie, Krimi, Biografi, 135 min.

    Dansk titel: BlacKkKlansman
    Instr: Spike Lee Prod: Jason Blum, Spike Lee, Raymond Mansfield, Sean McKittrick Manus: Charlie Wachtel, David Rabinowitz, Kevin Wilmott, Spike Lee Baseret på: bog af Ron Stallworth Foto: Chayse Irvin Klip: Barry Alexander Brown Mus: Terence Blanchard
    Priser
    • AA - Bedste manuskript
    • AAN - Bedste film
    • AAN - Bedste klipning
    • AAN - Bedste musik
    • AAN - Bedste instruktør
    • AAN - Bedste birolleskuespiller (Driver)
    • GG-N - Bedste film
    • GG-N - Bedste skuespiller (Washington)
    • GG-N - Bedste birolleskuespiller (Driver)
    • GG-N - Bedste instruktør
    • GULDB-N - Bedste udenlandske film
    • CAN - Grand Prize of the Jury
    • CAN - Prize of the Ecumenical Jury
    • CAN-N - Palme d'Or-nominering