Viskningar och rop (1972)
To søstre våger ved deres søster Agnes' dødsleje sammen med en tjenestepige. Under Agnes' seje dødskamp fortælles søstrenes livshistorie.
FOR TÅLMODIGE SJÆLE
I denne, en af Bergmans mere krævende film, er det farver og lyde, der spiller hovedrollen. Den røde farve er filmens visuelle identitet, mens lydene er et stramt komponeret univers af tikkende ure, suk, råb og hvisken.
Stilhed & stilstand
Stilheden og stilstanden er uhyre anmassende, grænsende til den ultimative tålmodighedsprøve. Der ligger dog i Bergmans iscenesættelse en så stor kilde til nydelse, at filmens åbenlyse vanvid fascinerer mere, end det afskrækker.
"Viskningar och rop" roterer nærgående om tre søstre, den ene døende, og deres tjenestepige, Anna.
Metaforer for menneskeheden
Bergman bruger de fire kvinder som metaforer for menneskeheden. Hvordan reagerer vi på angsten, døden og en gud der tilsyneladende er mere ondskabsfuld end nådig?
Selvdestruktivitet
Karin er på randen af selvmord og undervejs får vi hendes frygtelige selvdestruktive historie fortalt. Maria havde engang en affære, som fik hendes mand til at forsøge selvmord.
Tjenestepigen, Anna, er dén kvinde, der får søstrenes indbyrdes forhold til at hænge nogenlunde sammen og er samtidig væsentlig tættere på den døende Agnes, end nogen af søstrene.
Psykoanalytisk tilgang
Bergmans psykoanalytiske tilgang til historien kan let blive for meget af det gode, og der opstår øjeblikke, hvor det er svært at bære filmens tunge, mørke atmosfære. Der er uden tvivl tale om en uhyggeligt nedtrykkende film.
Intet overladt til tilfældigheder
Filmen er en kunstfilm, forstået sådan at der er kælet for enhver komposition, som stort set kun Bergman evnede det. Intet er overladt til tilfældighederne, og de kvindelige skuespillere bærer tydeligt præg af denne stramme men geniale instruktion.
Stilhed & stilstand
Stilheden og stilstanden er uhyre anmassende, grænsende til den ultimative tålmodighedsprøve. Der ligger dog i Bergmans iscenesættelse en så stor kilde til nydelse, at filmens åbenlyse vanvid fascinerer mere, end det afskrækker.
"Viskningar och rop" roterer nærgående om tre søstre, den ene døende, og deres tjenestepige, Anna.
Metaforer for menneskeheden
Bergman bruger de fire kvinder som metaforer for menneskeheden. Hvordan reagerer vi på angsten, døden og en gud der tilsyneladende er mere ondskabsfuld end nådig?
Selvdestruktivitet
Karin er på randen af selvmord og undervejs får vi hendes frygtelige selvdestruktive historie fortalt. Maria havde engang en affære, som fik hendes mand til at forsøge selvmord.
Tjenestepigen, Anna, er dén kvinde, der får søstrenes indbyrdes forhold til at hænge nogenlunde sammen og er samtidig væsentlig tættere på den døende Agnes, end nogen af søstrene.
Psykoanalytisk tilgang
Bergmans psykoanalytiske tilgang til historien kan let blive for meget af det gode, og der opstår øjeblikke, hvor det er svært at bære filmens tunge, mørke atmosfære. Der er uden tvivl tale om en uhyggeligt nedtrykkende film.
Intet overladt til tilfældigheder
Filmen er en kunstfilm, forstået sådan at der er kælet for enhver komposition, som stort set kun Bergman evnede det. Intet er overladt til tilfældighederne, og de kvindelige skuespillere bærer tydeligt præg af denne stramme men geniale instruktion.
Anmeldt i 2004 af Tobias Lynge Herler
© Philm.dk 1992-2019
Fakta om filmen
1972, Sverige, Psykologisk drama, 95 min.
Dansk titel: Hvisken og råb
Instr:
Ingmar Bergman
Prod:
Ingmar Bergman
Manus:
Ingmar Bergman
Foto:
Sven Nykvist
Klip:
Siv Lundgren
Mus:
Chopin, Bach
Medvirkende
- Ingrid Thulin (Karin)
- Liv Ullmann (Maria/Moderen)
- Harriet Andersson (Agnes)
- Kari Sylwan (Anna)
- Erland Josephson (Doktor)
- Georg Arlin (Fredrik, Karins mand)
- Henning Moritzen (Joachim, Marias mand)
- Inga Gill (Fortæller)
- Ingrid Bergman (Tilskuer)
- Et angiver en særlig god præstation
- Et angiver en særlig dårlig præstation
Priser
- AAN - Bedste film
- AAN - Bedste instruktør
- AAN - Bedste originale manuskript
- AA - Bedste fotografering
- AAN - Bedste kostumedesign
- BD - Bedste europæiske film
- CAN - Technical Grand Prize
- GG-N - Bedste udenlandske film
- GULDB - Bedste film
- GULDB - Bedste skuespillerinde (Andersson)