U-571 (2000)

    Nerverne kommer på en hård prøve, da en amerikansk ubåd skydes i sænk, og besætningen er nødsaget til at sejle videre i fjendens efterladte båd.


    KLAUSTROFOBI FOR KRÆSNE

    Det er ikke svært at få øje på, hvor instruktør Jonathan Mostow har hentet sin inspiration til ubådsfilmen "U-571". Fra start til slut finder man talrige lighedspunkter med Wolfgang Petersens mesterlige Das Boot (1981).

    I ubåds-filmeliten
    Man må sige til instruktørens fordel, at inspirationen ikke kun kommer udefra, men så sandelig også indefra. Mostows film kandiderer bestemt til en plads i ubådsfilmeliten.

    Spænding på alle kedler
    Der er spænding og nerve på alle kedler fra start til slut, og på nær en stedvis anmassende patriotisk stemning af amerikansk variant, er der ikke noget, som kan fjerne opmærksomheden fra de 110 minutters underholdning.
     

    På togt under 2. verdenskrig

    Ubådskaptajn Mike Dahlgren og hans næstkommanderende Andrew Taylor og Chief Klough bliver under 2. verdenskrig sendt på togt for at finde og tilintetgøre en tysk ubåd.

    Forklædt som tyskere
    Den tyske ubåd ser vi i starten af filmen i store vanskeligheder efter nærkontakt med en allieret dybhavsbombe. Forklædt som tyskere nærmer amerikanerne sig hastigt de uvidende tyskere, men det skal gå så grueligt galt for besætningerne på begge sider. Nu indledes en nervekrig af de seje med blod, sved og tårer i kamp for overlevelse.

    Overbevisende kulisse
    Filmen udspiller sig i en imponerende og først og fremmest overbevisende ubådskulisse med gode varierende islæt fra livet på den anden side af overfladen. Skuespillet er flot, i særlig grad imponerer et par af de unge og ukendte med troværdig angst i koldsvedt krigsstress.



    Anmeldt i 2000 af Tobias Lynge Herler
    © Philm.dk 1992-2020

    Fakta om filmen

    2000, USA, Frankrig, Krig, Action, Skibe på film, 118 min.

    Dansk titel: U-571
    Instr: Jonathan Mostow Prod: Dino De Laurentiis, Martha De Laurentiis Manus: Jonathan Mostow, Sam Montgomery, David Ayer Foto: Oliver Wood Klip: Wayne Wahrman Mus: Richard Marvin
    Priser
    • AA - Bedste lydeffektsklipning
    • AAN - Bedste lyd