Chelovek s kino-apparatom (1929)

    En mand rejser rundt gennem russiske (og ukrainske) storbyer og dokumenterer det moderne byliv anno 1929.


    MONTAGE OG MASKINGLÆDE

    + PLUS: æstetik | maskinglæde | tidsbillede
    -MINUS: vælg moderne musikunderlægning fra

     

    Dziga Vertovs lækkerbisken-æstetiske dokumentarklassiker er nok, hvad man i dag vil betegne som en hybridfilm: Altså i grænselandet mellem dokumentar og spillefilm. Ikke at "Chelovek s kino-apparatom" er decideret handlingsbåret, men den timelange film er heller ikke dokumentarisk klassisk i sit snit.

     

    Kærlighed til mekanik

    I bedste sovjetrussiske montage-stil drives filmen frem af en udtalt forkærlighed for moderne mekanik i form af køretøjer (biler, sporvogne, tog) og maskiner i al bred almindelighed (på fabrikker og blandt hårdtarbejdende mandfolk). Klippene er mange og ofte eksperimenterende (særligt udi rytme). Ind imellem går det bare hurtigere og hurtigere som direkte ekkoer af den travle storbyhverdag.

     

    Æstetiseret til randen

    Det er æstetiseret til randen og udtalt lækkert for øjet. Samtidig udgør "Chelovek s kino-apparatom" et både sovjetrussisk-historisk og metafilmisk ditto vidnesbyrd på tiden, lige inden tonefilmen slog igennem.

     

    Unikke billeder

    Dziga Vertov (dette er et kækt kunstnernavn, oprindelig hed han Denis Kaufman) har sat sin bror Mikhail Kaufman både bag og foran kameraet. Mikhail agerer nemlig den forjagede mand, der driver gennem storbyerne med sit kamera på stativ over skulderen - hvilket allerede på beskrivelsen danner de unikke billeder, filmen er så kendt for.



    Anmeldt i 2020 af Tobias Lynge Herler
    © Philm.dk 1992-2021

    Fakta om filmen

    1929, Rusland, Dokumentar, Tog på film, Biler på film, 68 min.

    Dansk titel: Manden med kameraet
    Instr: Dziga Vertov Manus: Dziga Vertov Foto: Mikhail Kaufman Klip: Dziga Vertov
    • Et angiver en særlig god præstation
    • Et angiver en særlig dårlig præstation