Il boia scarlatto (1965)

    En gruppe kreative mennesker tror, de har fundet det ideelle, forladte slot til deres foto-session. Men slottet viser sig at være beboet af en yderst sadistisk og forskruet narcissist.


    CHARMERENDE UBEHJÆLPSOMHED

    Absolut markant primitiv B-gyser, der skriger til himlen ren teknisk, men som alligevel ejer en pæn portion charme i sin ligefremme ubehjælpsomhed, der i hvert fald aldrig forstiller sig. "Il boia scarlatto", eller på engelsk "Bloody Pit of Horror", vinder først og fremmest hjerter på sin meget kreative tortur-scenografi.

     

    En narcissistisk sadist

    Det er i disse rammer, at en narcissistisk sadist udøver sin terror. Da en gruppe smarte mennesker vælger at skyde en fotoserie til en gyserbog på hans tilsyneladende forladte slot, får han udlevet sine blodigste drømme med alt fra nedsænkelige knive fra loftet til en sagesløs kvinde midt i et stort net af tove med en giftig kæmpe-plysedderkop på spring ved mindste berøring!

     

    Ikke stor filmkunst

    Hvor håbløst primitivt, den end er kreeret, kan man alligevel ikke lade være med at trække på smilebåndet ad Massimo Pupillos B-film. Det er gennemført og står umiddelbart ved, at det ikke er stor filmkunst. Så lever man lettere med den jammerlige tekniske udførelse, det mere end vaklende skuespil – og den mærkværdigt malplacerede "lummermusik", der i hvert fald aldrig taler sammen med de potentielt hårrejsende begivenheder i handlingen.



    Anmeldt i 2021 af Tobias Lynge Herler
    © Philm.dk 1992-2024

    Fakta om filmen

    1965, Italien, Gyser, 87 min.

    Dansk titel: Torturbødlen
    Instr: Massimo Pupillo Prod: Francesco Merli, Ralph Zucker Manus: Romano Migliorini, Roberto Natale Foto: Luciano Trastti Klip: Mariano Arditi Mus: Gino Peguri
    Medvirkende
    • Et angiver en særlig god præstation
    • Et angiver en særlig dårlig præstation