3467 filmanmeldelser
Philm.dk
Avanceret søgning

Smilla´s Sense of Snow
En snarrådig grønlandsk kvinde tager sagen i egen hånd, da hun ikke mener, at en seksårig drengs død var et uheld.
KONTURLØS SPÆNDING
Hvor det episke drama, Jerusalem (1996, endnu engang beviste, at Bille August i sine nordisk producerede film har en veludviklet sans for filmens muligheder, er "Smilla’s Sense of Snow" en helt anden filmoplevelse. Der er alt for meget Hollywood over filmen: Den er ligegyldig og konturløs.

Den billedskønne britiske skuespiller, Julia Ormond, har ikke mange grønlandske træk over sig, men Bille August valgte alligevel at bruge hende i rollen som Smilla.

En handlekraftig kvinde
Smilla er en meget handlekraftig, modig og hård kvinde, der med smarte replikker og en række finurlige kneb forstår at udspille selv de mest indflydelsesrige mænd. Men en dag finder hun sin 6-årige ven, Esajas, død. Han er faldet ned fra taget og er sandsynligvis død af faldet.

Men Smilla kan ikke få det til at passe sammen: Esajas led nemlig af højdeskræk, og ud fra sine udvidede kendskaber til sne, kan Smilla læse i drengens fodspor på taget, at han må være blevet skræmt og stresset.

Et spor følges
Nu sætter hun alle sejl ind for at opklare sagen. Da hun hos politiet bliver mødt af affejende attituder, vælger hun at tage sagen i egen hånd. Med hjælp fra sin nabo, den venlige og varme fyr "Mekanikeren", lykkes det Smilla at følge sporet tilbage til en ekspedition på Grønland i 1966, hvorunder bl.a. Esajas' far omkom.

Men det kan blive farligt for hende, for der er visse oplysninger, som de store bagmænd i selskabet "Greenland Mining" ikke ønsker kommer ud i offentligheden.

Skuespillet er generelt filmens stærkeste kort og er med til at holde værket nogenlunde i gang.

Hollywood’sk masseproduceret
Fortællestilen er til gengæld alt for genkendelig og synes at læne sig op ad det Hollywood'sk masseproducerede. Bille August har helt tydeligt villet skabe en nervepirrende, spændings-eskalerende thriller, men resultatet er alt for forudsigeligt og utroværdigt.

Vi har set det hele før, ofte bedre og mere opfindsomt. Tilskueren indtager en neutral holdning. Man læner sig tilbage og håber, der snart vil ske noget.

Ældgamle klichéer
De mange spændingsskabende virkemidler, som Bille August benytter sig af, er ofte ældgamle kliché-varianter: Smilla står bag et badeforhæng med sit mordvåben hævet, mens hun kan se en mands skygge nærme sig, Smilla sidder i en transportelevator og venter på at blive afsløret i sit ulovlige ærinde, osv.

Man havde så håbet på, at historien blev krydret med bjergtagende billeder fra Grønland, men de få scener, der er optaget dér, synes heller ikke at sætte skub i noget.

Sjældent spændende
Ledsaget af Harry Gregson-Williams' og Hans Zimmers bim-bam-bum-musik forekommer "Smilla’s Sense of Snow" dramatisk udramatisk. Aldrig overraskende, aldrig original og kun sjældent rigtigt spændende.
Anmeldt i 1997 af Tobias Lynge Herler
© philm.dk 1992-2014
Udskriftsvenlig udgave
Smilla´s Sense of Snow

Karakter: 2 ud af 7Karakter: 2 ud af 7Karakter: 2 ud af 7Karakter: 2 ud af 7Karakter: 2 ud af 7Karakter: 2 ud af 7Karakter: 2 ud af 7
Fakta om filmen
1997, USA, Thriller, 115 min
Dansk titel: Frk. Smillas fornemmelse for sne
Instr: Bille August Prod: Bernd Eichinger  Manus: Ann Biderman  Baseret på: roman af Peter Høeg  Foto: Jörgen Persson  Klip: Janus Billeskov Jansen  Mus: Harry Gregson-Williams, Hans Zimmer  
Medvirkende:
Julia Ormond (Smilla Jasperson)
Gabriel Byrne (Mekanikeren)
Richard Harris (Tørk)
Robert Loggia (Moritz)
Vanessa Redgrave (Elsa Lübing)
Tom Wilkinson (Professor Loyen)
David Hayman (Telling)
Lars Brygmann (Verlaine)
Peter Gantzler (Maurice)
Erik Holmey (Hansen)
Et V angiver en særlig god præstation.
Et % angiver en særlig ringe præstation.