3491 filmanmeldelser
Philm.dk
Avanceret søgning

Dirch
Komikeren Dirch Passers liv portrætteres fra karrierens højdepunkter sammen med Kjeld Petersen til det endelige kollaps på scenen.
UJÆVNT PORTRÆT
Instruktør Martin Zandvliets prisværdige forsøg på at vække gode gamle Dirch Passer til live er ikke uden glimt i øjet, men som helhed betragtet noget af en dødssejler.

Kompliceret baglås
Den historiske gengivelse er i sig selv relativt enkel; Zandvliet har i store træk succes med det gamle Københavns kulisser. Men når det kommer til filmens centrale omdrejningspunkt, skuespillet, finder vi den komplicerede baglås.

Dirch dirket op?
Det kræver ikke alene en god låsesmed men også en usædvanlig dygtig skuespiller at få dirket Dirch op: og denne opgave magter Nikolaj Lie Kaas så langt fra.

Perifer lighed
Det er naturligvis også svært at genoplive endsige gengive en så unik og talentfuld skuespiller som Dirch Passer, og Nikolaj Lie Kaas er formodentlig valgt, fordi hans fysiske lighed med forbilledet er perifer.

Et anden fokuspunkt
Men det er ærgerligt, at instruktøren ikke tidligt i forløbet har gjort sig klart, at det er hovedløs gerning og hermed har taget konsekvensen og givet filmen i hvert fald et andet fokuspunkt.

Fokus på revynumre
Filmen fokuserer nemlig primært på Dirchs revynumre: i detaljer og i en så virkelighedstro gengivelse som muligt. Det siger næsten sig selv, at denne tilgang er dømt til slagtebordet.

I stedet burde fokus have været langt mere på det psykologisk intime ved mennesket bag revykunstneren. Hermed kunne filmen i langt højere grad være gledet ned som en hæderlig biografisk og tidsmæssigt interessant oplevelse.

Kaas' begrænsninger
De mange og ofte lange minutiøst gengivende revynumre bliver, om ikke pinlige, så i hvert fald tydelige udstillingsmontrer for Lie Kaas' begrænsninger.

Det er svært at få øje på formålet ved at gå så meget i detaljer. Dét vi som tilskuere er mest interesserede i er vel i højere grad en dramatisk indføring i Dirch Passers liv bag scenen.

Tyndt oprørt grød
Denne væsentligste del af Dirchs liv forbliver en tyndt oprørt grød, hvor de mange kvindebekendtskaber og koner vælter rundt mellem drinks og tiltagende alders-makeup.

Fin venskabsskildring
Faktisk er det kun i venskabet mellem Dirch og Kjeld Petersen, at filmen i den første time synes at have en sammenhængende mission. Hér byder Lars Ranthe også ind med et fint portræt af den problematiske Petersen.

Den visuelle stil er pænt fredsommelig og læner sig helt op ad det strømlinede billede af Københavns tobaksrygende og sprutdrikkende kendisser.

Rørstrømske toner
Filmmusikken stjæler ind imellem billedet i rørstrømske toner, der mere end understreger en sørgmodig stemning .. "hvor havde han det svært!" .. Det havde vi nok funderet over selv - uden musikken!
Anmeldt i 2011 af Tobias Lynge Herler
© philm.dk 1992-2014
Udskriftsvenlig udgave
Dirch

Karakter: 3 ud af 7Karakter: 3 ud af 7Karakter: 3 ud af 7Karakter: 3 ud af 7Karakter: 3 ud af 7Karakter: 3 ud af 7Karakter: 3 ud af 7
Fakta om filmen
2011, Danmark, Biografi, 116 min
Dansk titel: Dirch
Instr: Martin Zandvliet Prod: Michael Ricks  Manus: Anders Frithiof August, Martin Zandvliet  Foto: Jesper Tøffner  Klip: Per Sandholt  Mus: Jeppe Kaas, Sune Martin  
Medvirkende:
Nikolaj Lie Kaas (Dirch Passer)
Lars Ranthe (Kjeld Petersen)
Julie Zangenberg (Lone Hertz)
Lars Brygmann (Stig Lommer)
Annika Aakjær (Daimi)
Laura Christensen (Hanne Passer)
Morten Kirkskov (Ove Sprogøe)
Martin Buch (Preben Kaas)
Peter Reichhardt (Klaus Pagh)
Silja Eriksen Jensen (Judy Gringer)
Frederikke Cecilie Berthelsen (Inge Østergaard)
Klaus Bondam (Hjertelæge)
Laura Bro (Sitter Horne Rasmussen)
Trice Angie Christiansen (Lommerpige)
Hans Henrik Clemensen (Læge)
Sarah Grünewald (Vicky)
Tom Hale (Fotograf)
Kristian Halken (Lommers assistent)
Anders Heinrichsen (Journalist)
Ole Kibsgaard (Guitarist)
Mads Knarreborg (Tjener)
Simone Lykke (Suffløse)
Uffe Rørbæk Madsen (Praktiserende læge)
Esben Pretzmann (Ebbe Langberg)
Malou Reymann (Bente Askjær)
Mads Riisom (Ulf Pilgaard)
Martin Zandvliet (Instruktør på Mus og mænd)
Nicolai Hansen (Teaterpublikum (ikke krediteret))
Et V angiver en særlig god præstation.
Et % angiver en særlig ringe præstation.