Vores fjerde far (1951)

    Fire børn til en singlemor er efterhånden ved at være klar til, at mor gifter sig for fjerde gang. Og til alt held er det også hendes hensigt.


    RUTINEPRÆGET SØDME

    Sammenhængende film:
    Hold fingrene fra mor (1951)
    Vores fjerde far (1951)

    Den danske maler, tegner og forfatter Sys Gauguin skrev i 1951 manuskripterne til de to sammenhængende film om Lulu Vänner, alene-skilsmissemor til fire. Særligt den første film, "Hold fingrene fra mor*, var vovet i sin skildring af en kvinde, der har gjort sig fri af sine mandspersoner, og filmene var tematisk en forsmag på Far til fire-filmene, som ASA-film lancerede to år senere.

    Mere rutinepræget
    "Vores fjerde far" kom til samme år som sin forgænger og fortsætter historien om singlemoren helt lineært og forudsigeligt. Mere sødmefyldt familiehygge, men en tand mere rutinepræget og fladt.

    Den konventionelle kernefamilie
    Hvor "Hold fingrene fra mor" præsenterede noget lidt særligt i dansk film i de årle 1950’ere – nemlig en temmelig velfungerende og selvforsørgende singlemor – vil opfølgeren meget gerne bygge bro til forestillingen om den konventionelle kernefamilie.

    Giftes for fjerde gang
    Således er singlemor Lulu Vänner på vej til at gifte sig (for fjerde gang i sit liv), denne gang med husvennen Onkel John. Det er trods alt praktisk at have en mand at støtte sig til, og ungerne er også positivt stemte for endnu en daddy i deres liv.

    Naturligt børnespil
    Børnene præger stadig filmoplevelsen med naturligt spil, mens de fleste voksne er marionetdukker i en forudprogrammeret skabelonhistorie uden mange nuancer. Man forsøger sig hér uden meget held med lidt reel folkekomik ved at føje et par landbetjente ind i handlingen: Osvald Helmuth og Kjeld Petersen skal forsøge at finde hoved og hale i en mystisk affære i et sommerhus.

    Fine location-optagelser
    Til gengæld er der langt flere on location-optagelser i denne anden film, og det er bl.a. en stor fornøjelse at komme med om bord på "Grisen" mod det nordsjællandske sommerland.

    Fladpandet humor
    Fladpandede, "humoristiske" bemærkninger som: "Tante Clara har ventet i fire timer med middagsmaden, bare den ikke brænder på, vi skal have jordbær," højner ikke niveauet – men der findes trøst i de veloplagte ungers fint balancerede spil.

    Mere lunken modtagelse
    Filmen blev i pressen bl.a. beskrevet som "En uomtvistelig sukces", men ellers noget mere lunkent modtaget end den første film i serien: "Sørgeligt dansk lystspil", "En udvanding af den i forvejen meget næringsfattige "Hold fingrene fra mor"" og "En Vrøvlehistorie med kvikke Børn og Dialoger." Sven Gyldmark spinder ufortrødent videre på "Mor er den bedste i verden"-temaet, som han introducerede i den første film i serien.



    Anmeldt i 2017 af Tobias Lynge Herler
    © Philm.dk 1992-2024