3454 filmanmeldelser
Philm.dk
Avanceret søgning

Flags of Our Fathers
Efter det blodige slag om Iwo Jima vender de unge soldater hjem med traumer og bliver ufrivillige stjerner i et stort show.
SLATTEN VIMPEL
Snart 80-årige Clint Eastwood har nærmere skruet op for intensitetsniveauet i sine film, særligt når det gælder spektakulære effekter, store fortællermæssige armbevægelser og svulstig storproduktion som det er tilfældet med "Flags of Our Fathers".

Skuffende patriotisme
Det klart mest skuffende ved Eastwoods film er, at den som krigsdramatisk budbringer ikke formår at skabe noget egentligt spændingsfelt andet end det forventeligt patriotisk-rørstrømske, hvorom begivenhederne så kredser i dræbende lange scener.

Filmens første halve time er undtaget fra ovennævnte, da Eastwood her lykkes fint med at skabe en troværdigt panisk krigsstemning, da de amerikanske tropper går i land på Iwo Jima.

Fædrelandsforherligende
Men filmen er klart centralforankret i en posttraumatisk kompostbunke, hvor soldaten "der kæmpede for sit land men døde for sine venner" portrætteres fra forventelige og fædrelandsforherligende vinkler.

Dette faktum konstateres til trods for at Eastwoods film netop blev rost for at være både ægte og provokerende. Ægtheden er velsagtens mere en smagssag - tilskueren med smag for det klæbrig vil utvivlsomt føle en ægte allegiance - men provokerende er filmen langt fra.

Hvem den skulle kunne provokere, skal vi lade stå hen i det uvisse, men faktum er, at ikke engang japanerne kan føle sig forfordelt eller forbigået, i det Eastwood mere eller mindre simultant skød filmen "Letters from Iwo Jima", der skildrer krigsbegivenhederne fra en japansk synsvinkel. Sol og vind er delt lige.

Karaktercentreret
Det er ikke svært at gennemskue meningen med Eastwoods omhyggeligt karaktercentrerede narrativitet. Samhørigheden og den enkelte skæbne er i fokus, og virkelighedens krigere bliver mindet i en uindpakket hyldest.

Imidlertid finder man ikke det nødvendige materiale i karaktererne til at skabe en følelse af nærvær og personlig psykosfære. Ikke alene medvirker et hav af stjerner, hvor den ene nærmest sidder lårene af den anden, der bliver aldrig skabt en psykologisk intimitet som anledning til allegiance.

Unge handyr
Muligvis et kønt, ungt og virilt galleri af unge handyr - men der er alt for meget "mors dreng" over Eastwoods vinkling på både filmens historie og den enkelte karakters "lille historie".

Svulstigt og stormombrust i en iscenesættelse, der bærer præg af bundløs rigdom - men hvor selve nerven kan læses af en slatten vimpel snarere end en fædrelandsblafrende fane.
Anmeldt i 2008 af Tobias Lynge Herler
© philm.dk 1992-2014
Udskriftsvenlig udgave
Flags of Our Fathers

Karakter: 2 ud af 7Karakter: 2 ud af 7Karakter: 2 ud af 7Karakter: 2 ud af 7Karakter: 2 ud af 7Karakter: 2 ud af 7Karakter: 2 ud af 7
Fakta om filmen
2006, USA, Krig, 127 min
Dansk titel: Flags of Our Fathers
Instr: Clint Eastwood Prod: Clint Eastwood, Robert Lorenz, Steven Spielberg  Manus: William Broyles Jr., Paul Haggis  Baseret på: bog af James Bradley og Ron Powers  Foto: Tom Stern  Klip: Joel Cox  Mus: Clint Eastwood  
Medvirkende:
Ryan Phillippe (John 'Doc' Bradley)
Jesse Bradford (Rene Gagnon)
Adam Beach (Ira Hayes)
John Benjamin Hickey (Keyes Beech)
Jamie Bell (Ralph 'Iggy' Ignatowski)
Paul Walker (Hank Hansen)
Robert Patrick (Colonel Chandler Johnson)
Neal McDonough (Captain Severance)
Chris Bauer (Commandant Vandegrift)
Harve Presnell (Dave Severance)
Len Cariou (Mr. Beech)
David Patrick Kelly (President Truman)
Barry Pepper (Mike Strank)
Et V angiver en særlig god præstation.
Et % angiver en særlig ringe præstation.