Maudite poutine (2016)

    27-årige Vincent har rippet alle topskuddene på en marihuanamark, der desværre viser sig at tilhøre den lokale gangsterboss.


    NUANCER AF GRÅ

    Med en dyster, sort/hvid 16mm-fotografering sættes den kunstneriske ambition på plads fra første scene. Det canadiske rockband "Godspeed You! Black Emperor" har i mange år nydt godt af den visuelle kunstner, Karl Lemieux, og hér kaster han sig ud i kunsten at instruere en film.

    Råt & knitrende
    Historien er ligeså rå som de knitrende filmoptagelser. 27-årige Vincent har rippet alle topskuddene på en marihuanamark, der desværre viser sig at tilhøre den lokale gangsterboss. Så nu er Vincent jaget vildt. Heldigvis er hans bror en del af gangsternetværket, og det kan nemt komme til at betyde forskellen mellem liv og død.

    Maksimalt pres
    Alene titlen, "Maudite poutine", der betyder noget i retning af forbandede luder, signalerer hvor filmen gerne vil hen. Og der går da heller ikke længe, før der uddeles lige højreslag i klamme kældre. Det mentale pres er maksimalt i den lille canadiske by, hvis man har et udestående med gangsterkliken.

    En klar formsag
    Filmens force ligger ikke i den fortærskede forbryderdagsorden. "Maudite poutine" er klart en formsag, forstået sådan, at instruktøren arbejder helt målrettet på at realisere sine visuelle idéer, sådan som han sikkert har haft dem i hovedet gennem flere år, mens han har gået og syslet med visuelle bagtæpper til rockkoncerter.

    Mange nuancer af grå
    Det mærker man meget tydeligt, og selvom de mange nuancer af grå udgør en stemningsfuldt kulisse for filmen, er indpakningen også med til at gøre filmoplevelsen rendyrket æstetisk funderet. De grundlæggende grimme begivenheder fortælles i velovervejede billeder hele vejen igennem, og selvom vi slet ikke er ude i den stilleben-inspirerede opstilling, bliver formen alligevel alt for dominerende.

    Dystert lydtæppe
    Samtidig præger et allestedsnærværende dystert lydtæppe handlingen og tynger hele tiden perceptionen ned i det dunkle dynd. Der er endda lange passager, hvor den temmelig bombastiske musik overtager billedet helt som en art syretrip, hvor begivenhederne ligesom slører ud i baggrunden. Ikke klædeligt.

    Form over indhold
    Som helhed betragtet er Lemieux’ debutfilm således flot og bevidner den visuelle kunstners blik for det virkningsfulde. Men det er også en film, hvor form står meget over indhold, og hvor det er svært som tilskuer at vriste sig fri af de alt for mange ekstra virkemidler, der gør oplevelsen ualmindelig tyngende.

    Stor fortællelyst
    Historien om de to brødre udgør en udmærket spændingskurve, selvom man også hér hele tiden føler sig afbrudt af instruktørens mange afstikkere. Fortællelysten er for stor og uden af balance.



    Anmeldt i 2016 af Tobias Lynge Herler
    © Philm.dk 1992-2024

    Fakta om filmen

    2016, Canada, Krimi, Drama, 91 min.

    Dansk titel: Shambles
    Instr: Karl Lemieux Prod: Sylvain Corbell, Nancy Grant Manus: Karl Lemieux, Marie-Douce St-Jacques Foto: Mathieu Laverdière Klip: Marc Boucrot
    Medvirkende
    • Et angiver en særlig god præstation
    • Et angiver en særlig dårlig præstation
    Priser
    • CPH - New Talent Grand PIX-nominering