From Hell (2001)

    Blodsporet efter London-kvindemorderen Jack the Ripper sender en kriminalbetjent på overarbejde. Og her får han glæde af sin særlige sjette sans.


    BLODSPOR I LONDON

    Instruktørkonstellationen Albert og Allen Hughes har her en svulstig flirt med Jack the Ripper: "From Hell" genfortæller Londonmorderens ugerninger på baggrund af en grafisk roman.

    Overdramatiseret
    Det står klart fra nærmest første scene, at "From Hell" vil fortælle med hele paletten af dramatiserende virkemidler. Genskabelsen af det gamle og i mange henseender usle London udgør en troværdig base, mens de fleste tilvalg på både kamera-, effekt-, lyd- og musikniveau er den rene ætsende syre på en ellers interessant historie.

    Et blodigt spor
    Johnny Depp har fine øjeblikke som kriminalbetjent Abberline, der må holde fri fra sit stofmisbrug og hellige sig det blodige spor efter Jack the Ripper. Den ene prostituerede efter den anden findes slagtet i mørke gyder, og det kræver nærmest en sjette sans at finde frem til morderen - og en sjette sans har netop Abberline.

    Kvælende overfortælling
    I sin overfortællende stil kvæler filmen hurtigt egne gode takter, og det er svært at fastholde interessen for andet end det historiske i både konkret scenografisk forstand og centreret om Ripper. Alt andet er fyld uden anden virkning end den stemningsdikterende.

    Fine biroller
    En lille skare dygtige skuespillere udfylder birollerne omkring Depp. Bedst er Ian Holm, hvis umiddelbart sympatiske Sir William Gull udgør filmens mest følte præstation. Robbie Coltrane er fin som Abberlines lidt stive assistent, mens Heather Graham kæmper lidt forgæves i en overfladisk skrevet luderrolle.

    Tab af fascinationskraft
    De transcenderende scener, hvor Abberline sender sig selv og bevidstheden ind i en anden verden i tåger af æter og gift, har en vis fascinerende effekt. Men her kunne man også se en langt mere forfinet variant, hvor instruktørerne ikke pøsede alle tænkelige virkemidler ud over det hele på én gang - med tab af fascinationskraft til følge.



    Anmeldt i 2016 af Tobias Lynge Herler
    © Philm.dk 1992-2024