Svinalängorna (2010)

    En ung kvinde gennemlever sit livs værste traumer, da hun pludselig bliver ringet op af sin døende mor.


    ET BARN LIDER

    Svenske Pernilla August spillefilmsdebuterer som instruktør med dette mørke og psykologisk fortættede drama om svigt og vold.

    Klamt indblik
    Filmen er virkelig et klamt og svedigt indblik i regulær børnemishandling. Det er sjældent, at portrættet af både de alkoholiserede forældre og de svigtede børn møder hinanden med så stor indlevelse.

    Sammensmeltning
    Det må tilskrives Pernilla Augusts kløgtige instruktion, at hendes skuespillere er så sammensmeltet med rædslen i historien.

    Møder med rædslen
    Filmens største bedrift er netop de detaljerede møder med rædslen. Ikke fordi, begivenhederne bliver udpenslet. Snarere fordi, August har fingeren på pulsen; på detaljen.
     

    En omvæltende opringning

    Leena lever i dag i et lykkeligt parforhold med to børn. Pludselig får hun en telefonopringning, der vender op og ned på hendes liv. Det er hendes døende mor, som hun ikke har set i årevis, der gerne vil se hende, og Leena er nu nødt til at se sin grufulde barndom i øjnene.
     

    Et dagligt mareridt

    Som barn gennemlevede Leena og hendes lillebror et dagligt mareridt. Både mor og far var alkoholikere, og det skete ofte, at de sloges voldsomt. Leena var tvunget til at være voksen allerede som lille pige, og traumerne har sat sig dybt og uafrysteligt i hende.

    Grufulde mareridt
    Filmen veksler mellem nutidens traumatiske møde med fortiden og barndommens grufulde mareridt. I denne vekslen mellem dengang og nu finder vi samtidig filmens svageste punkt.

    Ærgerlig ubalance
    Der er en ærgerlig ubalance i de mange spring, der gør intensiteten noget svagere, og ind imellem føler man, at man mister noget af sjælen i historien, bedst som en stærk scene var under flot opbygning.

    Smertefulde vidnesbyrd
    I stedet bliver effekten af filmen en essens af enkeltstående scener, der hver for sig alene rummer uhyggelige og smertefulde vidnesbyrd.

    Op i en højere enhed
    Filmens intime omgang med det ulækre og frastødende på flere niveauer er bemærkelsesværdig for sin troværdighed. Det hører til sjældenhederne, at både portrættet af fulde voksne og paralyserede børn går op i en højere enhed.

    For meget musik
    Man kunne have ønsket sig en klart mere stringent anvendelse af musik. Det falder vel ind under almindelig usikkerhed fra instruktørens side, at vi ofte skal have stemningerne serveret med syngende violiner.



    Anmeldt i 2011 af Tobias Lynge Herler
    © Philm.dk 1992-2024

    Fakta om filmen

    2010, Finland, Psykologisk drama, Børn på film, 99 min.

    Dansk titel: Beyond
    Instr: Pernilla August Prod: Helena Danielson Manus: Pernilla August, Lolita Ray Baseret på: roman af Susanna Alakoski Foto: Erik Mollberg Hansen Klip: Åsa Mossberg Mus: Magnus Jarlbo, Sebastian Öberg
    Priser
    • GULDB - Bedste birolleskuespillerinde (Mäenpää)
    • GULDB - Bedste instruktør
    • GULDB - Bedste klipning
    • GULDB-N - Bedste birolleskuespillerinde (Blad)
    • GULDB-N - Bedste film
    • GULDB-N - Bedste skuespillerinde (Rapace)
    • GULDB-N - Bedste birolleskuespiller (Virtanen)
    • GULDB-N - Bedste fotografering
    • GULDB-N - Bedste manuskript