Kafka (1991)

    Forfatterspiren Kafka arbejder i et upersonligt forsikringsselskab. En dag findes hans bedste ven myrdet, og Kafka mistænkes for mordet.


    ELEGANT SODERBERGH-FILM

    Instruktøren Steven Soderbergh har i de senere år hittet i biografer verden over med store succes'er som Traffic (2000)og Ocean's Eleven (2001).
     

    Inspireret af Orson Welles

    Inden Soderbergh rigtig blev opdaget af Hollywood og konverterede til mainstream, instruerede han nogle meget personlige og kunstneriske film, heriblandt "Kafka". Stilistisk lægger "Kafka" sig meget tæt op Orson Welles, i mange henseender kan man kalde filmens visuelle udtryk for en klon af nogle af Welles' mest berømte filmiske universer.
     

    Stramt kompositorisk

    At Soderbergh har valgt denne stil har dog ingen negativ indflydelse på filmen. Tværtimod fungerer den stramt kompositoriske og elegante fotografering og de uortodokse lyssætninger som et markant varemærke for filmen.

    Enspænderen Kafka
    Filmen fortæller historien om enspænderen Franz Kafka (Jeremy Irons), der til daglig arbejder i et stort forsikringsselskab. I sin sparsomme fritid skriver han mystiske noveller, ikke noget han selv er synderlig stolt af.
     

    Under mistanke

    Da Kafkas gode ven og kollega en dag findes myrdet, er det nærliggende for politiet at mistænke Kafka, og for at gøre sig fri af skyld og selv komme sandheden nærmere, drager Kafka ud på en farefuld rejse, der bringer ham ind på et uhyggeligt slot i Prag. Som nævnt tidligere må mange af de fans, som Soderbergh har hentet på baggrund af sit senere gennembrud på mainstream-scenen, blive grueligt skuffede i mødet med "Kafka".

    Ubesvarede spørgsmål
    Soderbergh tillader, at historien forbliver uafklaret og et mysterium for tilskueren - meget i Kafkas egen ånd. Ikke alle spørgsmål behøver at blive besvarede, og dette fanger Soderbergh i denne intelligente film.
     

    Stof til eftertanje

    Således er der meget stof til eftertanke og fortolkning i historien, hvis forløb i vid udstrækning er overladt til fantasien. Flere referencer til Kafkas bagkatalog fungerer virkningsfuldt gennem filmen, mest oplagt er "Slottet".
     

    Meget høj kunstnerisk klasse

    Walt Lloyds sort/hvide fotografering er af meget høj kunstnerisk klasse, og i samspil med en fantasifuld og troværdig kulisse fra det gamle Prag (de meste af filmen er filmet on location) skabes et kraftfuldt visuelt udtryk.
     

    Farver på begivenhederne

    Da Kafka ankommer til slottet, kommer der pludselig farver på begivenhederne, en sjov detalje, der dog i helheden mere generer det æstetiske indtryk end skaber en nævneværdig effekt i historien.
     

    Overbevisende Irons

    Jeremy Irons er overbevisende i sit portræt af Kafka men har en svag tendens til overspil i sin mimik. Armin Mueller-Stahl er fremragende i birollen som inspektør Grubach, leder af politiefterforskningen.



    Anmeldt i 2007 af Tobias Lynge Herler
    © Philm.dk 1992-2024