Night Shift (1982)

    En lovlydig og kedsommelig lighus-opsynsmand får selskab af en rebelsk og trendy ung fyr, der forstår at sætte lighuset på den anden ende.


    PLATHED & OVERSTYRING

    "Night Shift" er smertefri amerikansk humor i en frisindet historie med meget plathed og overstyring. Det hele starter fredsommeligt og lovende men munder ud i en larmende og malplaceret morale.
     

    Kamp til stregen

    Henry Winkler er afgjort filmens bedste kort. Han får kamp til stregen af en ung, ultra-euforiseret Michael Keaton, der tilfældigvis bliver Winklers kollega i det lokale lighus. Det er den unge mands plan, at tingene ikke længere skal fortsætte, som de plejer. Nu skal der være gang i den, og han misbruger lighusets biler til privat taxakørsel og den slags drengestreger.

    Ulovlige udfoldelser
    Det er den garvede lighusarbejder meget imod, men han drages langsomt af den unges vilde planer om ulovlige udvidelser, der skal kunne indbringe dem rigtig mange penge.

    En alfons-central
    Inden længe har de startet en alfons-central, der er meget attraktiv for de lokale prostituerede. Lighusfolkene tager nemlig kun 10 % af pigernes honorar og yder desuden forskellige services. Det bliver en sjov og indbringende affære, der sætter hele tilværelsen i et nyt perspektiv, især for Winkler, hvis liv hele tiden har været ved at gå i stå. Nu sørger den overfriske Keaton for, at Winklers liv tager en bemærkelsesværdigt trendy drejning.

    Fandenivoldskhed
    En romance opstår, men sådan en har det med at være skidt, før den kan blive god. Især i amerikanske komedier. "Night Shift" er ingen undtagelse. Som helhed er filmen i orden, før den bliver rigtig skidt. Underholdende er den dog under alle omstændigheder takket være en herlig fanden-i-voldskhed.



    Anmeldt i 1992 af Tobias Lynge Herler
    © Philm.dk 1992-2024