3454 filmanmeldelser
Philm.dk
Avanceret søgning

All Good Things
Hvad der starter som et fantastisk lykkeligt parforhold mellem to unge smukke mennesker ender i psykose, vold og mord.
ET KNÆK PÅ MIDTEN
Her er et skræmmende eksempel på, hvordan en god film kan blive til decideret makværk, eller fra "all good things" til "all bad things".

I begyndelsen er vi vidner til en film, der har det hele: ungdommelig charme, kærlighed og længsel, stærk udstråling og spændende udviklingsmuligheder.

Nede på jorden
Der er også ro over filmen i denne lange og smukke indledende fase. Ingen overdreven brug af filmmusik og generelt en betagende historie nede på jorden.

Baseret på virkelige hændelser må man selvfølgelig overgive sig til det reelt bestialske turn over i plottet, men derfor kan man ikke bare på samme måde acceptere instruktørens ligeså bestialske omsadlen til det rædsomt ringe udi måden at dreje sin film på.

Det unge par David og Katie forelsker sig og bliver gift. Alt er tilsyneladende den rene idyl. Men David gemmer på en hemmelighed, der er fuldstændig skjult for hans godhjertede kone: som barn var han vidne til, at hans mor kastede sig i døden. Nu bærer han som voksen på store traumer, der er ved at udvikle sig til en ganske alvorlig psykose.

Katie forstår ikke Davids signaler - og snart er det for sent. David kan slet ikke kontrollere sig selv i det eskalerende vanvid, og samtidig er han styret af sin dominerende far, der tvinger ham ind i ejendomshandel; en gesjæft der har gjort familien stinkende rig.

Filmen knækker på midten
Det lyder alt sammen langt mere spændende end det reelt er. For i Andrew Jareckis iscenesættelse læsses der så mange ekstreme virkemidler på, at filmen knækker midt over med et brag for fuldt symfoniorkester.

Som nat og dag
Det er et sjældent set scene- og stemningsskifte i en film, der lægger så fint ud. Det er næsten umuligt at fatte, at der er tale om en og samme film, for fortællestilen er fuldstændig som nat og dag i de to forskellige ’dele’.

I den svulstigt oppumpede psykose- og volds/mords-halvdel dikterer en evigt brummende og særdeles kvælende filmmusik pludselig begivenhederne, ligesom den tidligere kærlige grundighed afløses af sensations-liderlig overdramatisering.

Stærkt skuespil
Alt dette ændrer ikke ved en lille håndfuld fine skuespillerpræstationer. Ryan Gosling er stærk, særligt som ’normal’, ligesom Kirsten Dunst udstråler den rette forelskede hjertelighed. I en mindre rolle glæder man sig særligt over Frank Langellas kølige faderfigur.
Anmeldt i 2012 af Tobias Lynge Herler
© philm.dk 1992-2014
Udskriftsvenlig udgave
All Good Things

Karakter: 2 ud af 7Karakter: 2 ud af 7Karakter: 2 ud af 7Karakter: 2 ud af 7Karakter: 2 ud af 7Karakter: 2 ud af 7Karakter: 2 ud af 7
Fakta om filmen
2010, USA, Thriller, 101 min
Dansk titel: All Good Things
Instr: Andrew Jarecki Prod: Andrew Jarecki, Michael London, Bruna Papandrea, Marc Smerling  Manus: Marcus Hinchey, Marc Smerling  Foto: Michael Seresin  Klip: David Rosenbloom, Shelby Siegel  Mus: Rob Simonsen  
Medvirkende:
Ryan Gosling (David Marks)
Kirsten Dunst (Katie Marks)
Frank Langella (Sanford Marks)
Lily Rabe (Deborah Lehrman)
Philip Baker Hall (Malvern Bump)
Michael Esper (Daniel Marks)
Diane Venora (Janice Rizzo)
Et V angiver en særlig god præstation.
Et % angiver en særlig ringe præstation.