3472 filmanmeldelser
Philm.dk
Avanceret søgning

There Will Be Blood
En oliepioner scorer kassen i begyndelsen af det 20. århundrede, men pengegriskheden stiger ham også til hovedet, og han hader andre mennesker.
HØJDRAMATIK I MUSIKSVØB
Første rigtigt store film fra Paul Thomas Anderson siden Magnolia (1999) er dette intense og højspændte drama om olie og pengegriskhed i starten af det 20. århundrede.

Udstyret med et sæt ørepropper kan man ikke undgå at få øje på filmens narrative og visuelt episke kvaliteter, men kors for en omgang lydtapet på musiksiden!

Gennemarbejdet
Det er et visuelt stærkt og meget gennemarbejdet filmisk møde med en tid, hvor enhver var sin egen pioner, hvis han havde modet og ikke mindst kynismen til at brænde igennem.

En sådan pioner er Daniel Plainview, der omkring år 1900 med de bare næver finder sin første olie.

Det sorte guld
Dette fund udvikler han hurtigt til en industri, der gør ham rig, og sammen med sin lille søn - der ikke er hans egen af kød og blod - rejser han rundt i staterne for at opkøbe land og bore efter det sorte guld.

Alt glider, og pengene strømmer ind, men rent privat bliver Plainview mere og mere sær og uomgængelig, og hans sande had til mennesker gør ham efterhånden så ensom, at han ikke engang kan udholde sit eget selskab.

Den centrale historie om far og søn er stærk og uden tvivl filmens mest umiddelbart hjertelige islæt.

Forfejlet musik
Lige så smukke og overvældende billederne præsenterer den barske historie, lige så gevaldigt langt under troværdighedens dynd presser den forfejlede og anmassende filmmusik begivenhederne.

Berøringsangst
Isoleret er musikken faktisk rigtig flot i en blanding mellem original filmmusik og klassiske toner af bl.a. Brahms, men i filmen bliver den mere end rigeligt påtrængende og synes resultatet af en dårlig kunstnerisk dømmekraft eller sågar en berøringsangst: stilhed og naturens egne lyde må under ingen omstændigheder komme "til orde".

En centrifuge af musikalske stilarter roterer ved 16000 omdrejninger, og vi bliver budt stort set alt fra Brahms til skingre, disharmoniske violiner fra det 21. Århundrede - alt sammen for at piske en helt unødvendig stemning op.

Iboende kvaliteter
For instruktøren behøver ikke at piske stemninger op. Kvaliteterne er så meget iboende i filmens fantastisk tryllebindende univers, både i den visuelle kompromisløshed og i skuespil, scenografi, kostumer og tidsbillede.

Overflødighedshorn
Andersons film er et overflødighedshorn af skønhed, elegance, intensitet og ægthed på alle ovennævnte områder. Men på den væsentlige lydside, en ofte overhørt eller ubevidst fortrængt medspiller, fejler filmen fatalt, og det er et markant minus for filmoplevelsen.

Hovedparten af filmtilskuere vil muligvis blot ryste på hovedet og tilkendegive, at de ikke har lagt mærke til lydsiden: der er her tale om en selektiv perception eller ubevidst fortrængningsmekanisme. Musikken er ommålt i lydbølger og stemningsskabende virkninger klart filmens hovedrolleindehaver.

Kunne have opnået fuldt hus
Det er væsentligt at fremhæve dette i denne anmeldelse, da det forklarer bedømmelsen af en i øvrigt fremragende film, der kunne have opnået fuldt hus helt uden Andersons tilvalg af musik.

Et enkelt fortærsket ord som "fremragende" beskriver udmærket den præstation, som Daniel Day-Lewis yder i hovedrollen. Det er i det hele taget en yderst velspillet film, hvor alle skuespillere synes at trives i både roller og instruktion.
Anmeldt i 2009 af Tobias Lynge Herler
© philm.dk 1992-2014
Udskriftsvenlig udgave
There Will Be Blood

Karakter: 4 ud af 7Karakter: 4 ud af 7Karakter: 4 ud af 7Karakter: 4 ud af 7Karakter: 4 ud af 7Karakter: 4 ud af 7Karakter: 4 ud af 7
Fakta om filmen
2007, USA, Drama, 151 min
Dansk titel: There Will Be Blood
Instr: Paul Thomas Anderson Prod: Paul Thomas Anderson, Daniel Lupi, JoAnne Sellar  Manus: Paul Thomas Anderson  Baseret på: romanen "Oil!" af Upton Sinclair  Foto: Robert Elswit  Klip: Dylan Tichenor  Mus: Jonny Greenwood  
Medvirkende:
Daniel Day-Lewis (Daniel Plainview)
Dillon Freasier (Young H.W. Plainview)
Ciarán Hinds (Fletcher)
Paul Dano (Paul Sunday/Eli Sunday)
Paul F. Tompkins (Prescott)
Kevin J. O´Connor (Henry)
Priser:
AA, Bedste fotografering
AA, Bedste skuespiller (Day-Lewis)
AAN, Bedste manuskript
AAN, Bedste lydeffektsklipning
AAN, Bedste film
AAN, Bedste klipning
AAN, Bedste instruktion
AAN, Bedste scenografi
Et V angiver en særlig god præstation.
Et % angiver en særlig ringe præstation.