3473 filmanmeldelser
Philm.dk
Avanceret søgning

Fat Man and Little Boy
I dyb hemmelighed planlægger kræfter i den amerikanske hær sent under anden verdenskrig at konstruere en atombombe. Det bliver en hård fødsel.
ATOMBOMBENS FØDSEL
Det har sikkert strejfet mange tanker, hvordan det kunne komme så vidt, at amerikanerne valgte at smide to atombomber over Japan under anden verdenskrig.

Det er stadig den dag i dag ubegribeligt, at det fik lov at ske, men denne film kan give en vis indsigt i dispositionerne op til de fatale nedkastninger og er et historisk sagligt og lærerigt møde med nogle af de personer, der var involveret i beslutningen.

Historien er jo uhyggeligt velkendt, men Roland Joffés historie bringer nye facetter ind i processen ved at skildre personerne og beslutningerne bag bomben. Hvem var den bestemmende general, hvem var hjernen bag, og ydermere: hvilke personlige tab led de involverede?

Kendte ikke konsekvenserne
Filmen beskriver ganske godt, hvordan man overhovedet ikke kendte til hverken virkning eller konsekvenser af en atombombe, hvordan bestrålede ofre skulle behandles, hvordan man kunne forvente, at de ville reagere, hvordan man kunne beskytte sig osv.

Udviklingen af bomben var i vid udstrækning fri for moralsk tænkning, men i filmen kommer en Hollywood-genereret moralsk samvittighed alligevel ind i billedet sent i forløbet.

Paul Newman, der har mest at skulle have sagt i filmens første halvdel, gør en gennemsnitligt autoritær figur: jævnt og overbevisende. Han er imidlertid den eneste skuespiller af førsteklasses karat i denne film, og der er ingen der synes i stand til at yde et helt troværdigt modspil.

Hollywood-stilrent
Historien arbejder sig minutiøst og meget klassisk Hollywood-stilrent langsomt men sikkert mod et forventet klimaks, der dog når det kommer til stykket er temmelig begrænset.

Hele vejen igennem er iscenesættelsen grundig, bastant og gammel-skolet uden nogle visuelle eller lydmæssige eksperimenter, blot flot og klassisk håndværk efter det sædvanlige snit.

Båret af voldsom drivkraft
Grundighed og klassisk håndværk gør ikke nødvendigvis nogen interessant film, og "Fat Man and Little Boy" placerer sig i grænselandet mellem jævnt kedeligt og jævnt underholdende; båret primært af en voldsom drivkraft, fordi vi på forhånd ad historisk vej ved, hvor det hele ender.

Ind imellem skæmmer slibrig sentimentalitet, når filmen går helt ind bag facaden på de involverede og deres privatliv. Det rene fyldstof og ydermere sovset ind i Ennio Morricones patriotisk-harmoniske musik.
Anmeldt i 2008 af Tobias Lynge Herler
© philm.dk 1992-2014
Udskriftsvenlig udgave
Fat Man and Little Boy

Karakter: 3 ud af 7Karakter: 3 ud af 7Karakter: 3 ud af 7Karakter: 3 ud af 7Karakter: 3 ud af 7Karakter: 3 ud af 7Karakter: 3 ud af 7
Fakta om filmen
1989, USA, Thriller, 121 min
Dansk titel: Shadow makers
Instr: Roland Joffé Prod: Tony Garnett  Manus: Bruce Robinson, Roland Joffé  Foto: Vilmos Zsigmond  Klip: Françoise Bonnot  Mus: Ennio Morricone  
Medvirkende:
Paul Newman (General Leslie R. Groves)
Dwight Schultz (J. Robert Oppenheimer)
Bonnie Bedelia (Kitty Oppenheimer)
John Cusack (Michael Merriman)
Laura Dern (Kathleen Robinson)
John C. McGinley (Capt. Richard Schoenfield, MD)
Natasha Richardson (Jean Tatlock)
Todd Field (Robert Wilson)
Ed Lauter (Whitney Ashbridge)
Et V angiver en særlig god præstation.
Et % angiver en særlig ringe præstation.