4240 filmanmeldelser
Philm.dk
Avanceret søgning

Dag och natt
En velklædt, velkørende mand har besluttet sig for at begå selvmord. Intet kan stoppe ham, og i sin bil siger han farvel til familie og venner.
DYBT FASCINERENDE OG ORIGINALT
Den danske instruktør Simon Staho rejste til Sverige for at udleve sine manuskripter på svenske talenter, og denne idé begyndte med "Dag och Natt", hvor Staho samler nogle af de største skuespillere.

Filmen er en dybt fascinerende og helt unikt original filmisk rejse. Familiefaderen Thomas (Mikael Persbrandt) har besluttet at begå selvmord, og det er der ikke noget eller nogen, der kan ændre på.

Fra sin store bil tager Thomas den ene usentimentale afsked efter den anden, idet han kører rundt til ekskoner, kærester, elskerinder og forskellig familie og tager en sidste snak.

Thomas fortæller ikke nogen om sin beslutning, afskeden er udelukkende for hans egen skyld, og alle samtalerne i bilen er kompliceret af et eller andet forhold, der har været medvirkende til Thomas' beslutning.

Ikke ud af bilen
Vi kommer på intet tidspunkt ud af Thomas' bil. Hele filmen er altså optaget om bord på det rullende flagskib. Kan det nu lade sig gøre? For Simon Staho kan det.

Staho opfinder sin egen unikke æstetik gennem bilruderne, og historiens barske tema forstærkes på mange måder af den intime og indeklemte atmosfære, som kulissen begrænser sig til.

Elskelig kompromisløshed
Det er et originalt fortælleteknisk stunt - kompromisløst så det kun er til at elske. Hver gang Thomas parkerer sin bil for at tage en snak, ser vi ud gennem sideruderne vidt forskellige locations, alt fra grå beton til smuk midsommernat, og det er helt tydeligt ikke tilfældigt, hvor Staho parkerer sin kørende kulisse.

Landskabet, der enten flagrer forbi eller står knivskarpt stille, er den verden, som Thomas lukker ude og har besluttet at forlade. Derfor skal tilskueren heller ikke ud af den deprimerede selvmordsverden.

Eminent skuespil
Mikael Persbrandt spiller et af sit livs stærkeste roller, og hvilken præstation. I mindre roller imponerer unge Sam Kessel som Thomas' søn, gode gamle Hans Alfredson som en tilfældig bilist og ikke mindst Marie Göranzon som Thomas' mor i nogle af filmens mest frygteligt smertefulde scener.

Fares Fares kan opleves i en for ham yderst alternativ rolle, og han rammer karakterens vanvid og frustration meget flot.
Anmeldt i 2007 af Tobias Lynge Herler
© philm.dk 1992-2016
Udskriftsvenlig udgave
Dag och natt

Karakter: 6 ud af 7Karakter: 6 ud af 7Karakter: 6 ud af 7Karakter: 6 ud af 7Karakter: 6 ud af 7Karakter: 6 ud af 7Karakter: 6 ud af 7
Fakta om filmen
Dansk titel: Dag og nat
Instr: Simon Staho Prod: Anne Katrine Andersen, Jonas Frederiksen  Manus: Peter Asmussen, Simon Staho  Foto: Kim Høgh  Klip: Åsa Mossberg  Mus: Joachim Holbek  
Medvirkende:
Mikael Persbrandt (Thomas)
Sam Kessel (Emil)
Maria Bonnevie (Sarah)
Michael Nyqvist (Jacob)
Lena Endre (Anna)
Hans Alfredson (Bilisten)
Pernilla August (Eva)
Fares Fares (Kristian)
Marie Göranzon (Moderen)
Tuva Novotny (Desiré)
Erland Josephson (Fortæller (stemme))
Priser:
BD-N, Bedste skuespiller (Persbrandt)
RB-N, Bedste musik
RB-N, Bedste lyd
RB-N, Bedste manuskript
RB-N, Bedste birolleskuespillerinde (August)
RB-N, Bedste skuespillerinde (Endre)
RB-N, Bedste skuespiller (Persbrandt)
RB-N, Bedste instruktør
RB-N, Bedste film
Et V angiver en særlig god præstation.
Et % angiver en særlig ringe præstation.