Boyz n the Hood (1991)

    En sort dreng bliver til mand i sin fars kyndige hænder og i en storbyverden, hvor sorte dræber sorte som fluer.


    SORT MOD SORT

    Firserkitsch i starten af 90'erne: "Boyz n the Hood" er udtalt firseræstetik og samtidig et seriøst bidrag til racismedebatten i USA.


    Sort mod sort
    For filmens mantra er mere eller mindre sort mod sort: De sorte storbymennesker slår hinanden ihjel som fluer - og er som sådan hinandens største fjender.

    Hård opvækst
    I denne virkelighed vokser drengen Tre op. Han er netop flyttet ind hos sin far, der opdrager med kærlig, men bestemt hånd. Drengen skal lære, at man ikke kommer sovende til det.

    I risikozonen
    Da Tre er blevet voksen (og følsom) er han også i risikozonen for at blive en del af den kedelige statistik, og da en af hans gode venner bliver skudt på åben gade, er Tre selv ved at havne i store problemer.

    Bedst i første halvdel
    "Boyz n the Hood" fungerer afgjort bedst i første halvdel, hvor Tre er barn, og stemningerne mere løst tegnet op. Herefter må det tørt konstateres, at filmen drukner i en meget udtalt ubehjælpsomhed.

    Dalende troværdighed
    Troværdighed er der i hvert fald ikke meget tilbage af, og de mange klichéer omkring racisme, opdragelse og den første kærlighed fremstår i hvert fald ikke med en glorie af ægthed. På mange måder er "Boys z the Hood" blevet et forbillede for dette genremix, hvor et racistisk tema blandes med små og store livsfacetter.



    Anmeldt i 2014 af Tobias Lynge Herler
    © Philm.dk 1992-2024

    Fakta om filmen

    1991, USA, Drama, Krimi, Teenagere, 112 min.

    Dansk titel: Boyz n the Hood
    Instr: John Singleton Prod: Steve Nicolaides Manus: John Singleton Foto: Charles Mills Klip: Bruce Cannon Mus: Stanley Clarke
    Priser
    • AAN - Bedste instruktør
    • AAN - Bedste manuskript