Gangs of New York (2002)

    I midten af 1800-tallet sidder de store bandeledere på magten i New York. Her hersker øje for øje-mentaliteten.


    SVULSTIG DRAMATIK

    Film et ikke nødvendigvis gode, bare fordi de er stoppet til bristepunktet med visuelle virkemidler. Det er Martin Scorseses, "Gangs of New York", endnu et blandt mange eksempler på.

    Actionpacked
    I omtrent tre timer bombarderes vi med dramatik, der er så actionpacked, at man føler sig helt bims og ude af stand til at forsvare sig. Det er indiskutabelt en voldsom film.

    Gangsterlivets op- og nedture
    Interessante og populære skuespillere fylder lærredet i Martin Scorseses yndlingskulisse: Bandevold og gangsterlivets op- og nedture. Denne gang befinder vi os i fortidens New York, nærmere bestemt omkring midten af 1800-tallet.

    Øje for øje
    Her hersker øje for øje-mentalitet. Har man et mellemværende, klares det med knive og gafler på åben gade, og ører og næser skæres eller hugges med et smil som bloddryppende trofæer.

    En slagter i kamp
    Således har filmens absolutte hovedskurk, den magtfulde, William Cutting, et fortrin, da hans hovederhverv er slagter. Han har øvet sig på de døde grisekroppe, før han kaster sig ud i gadekampene.

    Hævn!
    Den blodtørstige slagter henretter i filmens anslag en værdig rival for øjnene af dennes lille søn. Sønnen er nu blevet voksen og har kun en ting i hovedet: Hævn. For at komme tæt nok på Cutting, må den voksne dreng ind i Cuttings klike.

    Ganske forudsigeligt
    Filmen er meget målrettet og som sådan ganske forudsigelig. Man er ikke et øjeblik i tvivl om historiens udvikling, og det tager unægteligt meget af spændingen.

    Tynd kærlighedsaffære
    Scorseses episke visuelle udtryk kommer til at stå pinligt alene, når begivenhederne folder sig ud: Den blodige handling assisteres sine steder af en tynd kærlighedsaffære, der skaber mere overtryk end udløsning i helheden.

    Hæsblæsende tempo
    Skuespillerne tordner derudad i takt med det hæsblæsende tempo. Daniel Day-Lewis er utvivlsomt filmens bedste, men han låner for meget af Jack Nicholsons 80'erspil til at imponere for alvor.

    Tyndt skrevet
    Leonardo DiCaprio kommer til at fremstå næsten komisk ved siden af Day-Lewis' solopræstation, endnu værre ser det dog ud for Cameron Diaz, der ikke kan stille noget op over for den tyndt skrevne kærlighedsaffære.

    Skuffende storfilm
    Det er skuffende, at en storfilm med et dramatisk visuelt udtryk ikke kan skrues sammen efter et bedre manuskript. Der er for mange klichéer og for få guldkorn til at trække filmen op på et reelt slugbart niveau.



    Anmeldt i 2003 af Tobias Lynge Herler
    © Philm.dk 1992-2024

    Fakta om filmen

    2002, USA, Italien, Krimi, Drama, Historie, 165 min.

    Dansk titel: Gangs of New York
    Instr: Martin Scorsese Prod: Alberto Grimaldi, Harvey Weinstein, Martin Scorsese Manus: Jay Cocks, Steven Zaillian, Kenneth Lonergan Foto: Michael Ballhaus Klip: Thelma Schoonmaker Mus: Peter Gabriel
    Medvirkende
    • Et angiver en særlig god præstation
    • Et angiver en særlig dårlig præstation
    Priser
    • AAN - Bedste film
    • AAN - Bedste skuespiller (Day-Lewis)
    • AAN - Bedste manuskript
    • AAN - Bedste fotografering
    • AAN - Bedste scenografi
    • AAN - Bedste kostumedesign
    • AAN - Bedste klipning
    • AAN - Bedste lyd
    • AAN - Bedste originale sang ("The Hands That Build America")
    • GG - Bedste instruktør
    • GG - Bedste originale sang ("The Hands That Build America")
    • GG-N - Bedste film
    • GG-N - Bedste skuespiller (Day-Lewis)
    • GG-N - Bedste birolleskuespillerinde (Diaz)