Dog Day Afternoon (1975)

    To bankrøvere strander i banken, der er omringet af politi, fast besluttet på at slippe ud af kniben.


    BANKRØVERDRAMATIK

    Hér kan man opleve en ung Al Pacino i en meget særpræget bankrøverfilm, der bjergtog hele filmverdenen i 1975 – og stadig i dag af mange bliver betragtet som et mesterværk og en af halvfjerdsernes bedste film.

    I perioder intens
    Helt op i disse højere luftlag er det dog svært at svinge sig. Filmen er særpræget, stærkt spillet og i perioder intens, men den er langt fra Lumets bedste og generelt tungt stereotyp og kedsommeligt stillestående, uden at man kan se det dybere formål med det hele.

    Kejtet bankrøver
    Al Pacino spiller den kejtede Sonny Wortzik, der sammen med en makker forsøger at røve en bank. Men alt går galt, og inden længe er Sonny, makkeren og et lille hold gidsler fanget – omringet af en hel hær bevæbnede politimænd.

    Naive krav
    Hele filmen drejer sig om, hvorvidt Sonny kan slippe væk, og han er konstant i forhandlinger med politiet udenfor. Naiv som han er, tror Sonny at han får sine krav om et privatjetfly opfyldt.

    Umotiveret biseksuelt sideplot
    En sidehistorie, som det er svært helt at blive grebet af, er, at Sonny er biseksuel og har et forhold til en mand, til hvis kønsskifteoperation de røvede penge skulle være gået til.

    Savner intensitet
    Filmen savner egentlig grundlæggende intensitet – kun i enkelte scener føler man sig grebet af stemningen. Historien er endeløst det samme og det samme igen, helt uden variationer, og man kan ikke sige sig fri for at blive træt af hele herligheden allerede halvvejs gennem filmen.



    Anmeldt i 2005 af Tobias Lynge Herler
    © Philm.dk 1992-2024

    Fakta om filmen

    1975, USA, Drama, Krimi, Biografi, 130 min.

    Dansk titel: En skæv eftermiddag
    Instr: Sidney Lumet Prod: Martin Bregman, Martin Elfand Manus: Frank Pierson Baseret på: avisartikel af P.F. Kluge og Thomas Moore Foto: Victor J. Kemper Klip: Dede Allen Mus: Elton John
    Priser
    • AAN - Bedste film
    • AAN - Bedste skuespiller (Pacino)
    • AAN - Bedste birolleskuespiller (Sarandon)
    • AAN - Bedste instruktør
    • AA - Bedste originale manuskript
    • AAN - Bedste klipning
    • GG-N - Bedste film
    • GG-N - Bedste birolleskuespiller (Cazale)
    • GG-N - Bedste birolleskuespiller (Durning)
    • GG-N - Bedste instruktør
    • GG-N - Bedste skuespiller (Pacino)
    • GG-N - Bedste manuskript
    • GG-N - Bedste debutant (Sarandon)