Stalker (1979)

    En fuldkommen øde og stærkt bevogtet "zone" står som et frygtindgydende og indbydende univers for en forfatter og en videnskabsmand.


    I TARKOVSKYS FAVN

    I den russiske instruktør Andrei Tarkovsky finder vi en kompromisløs kunstner, der byder os ind i et visuelt univers uden sidestykke. Således også i "Stalker", der er historien om en stor forladt verden med ruiner og mystiske gange - en verden, som man kun kan få adgang til ved at lade sig føre af vandringsmanden Stalker, på gamle rustne togskinner med fare for at blive skudt ned.
     

    Ind i det glemte land

    En forfatter og en videnskabsmand har betalt denne Stalker for en opdagelsesrejse ind i det glemte land, og der venter dem mange absurde oplevelser i denne forladte zone, der er i konstant forandring og derfor ikke er til at stole på.

    Et rullende museum
    Tarkovsky er ikke ude på at underholde. "Stalker" er en kunstfilm, hvor billederne alene er et rullende museum og rammen om et filmisk eksperiment, der glæder alle entusiaster.

    Instruktørens konsekvente brug af reallyd, sparsom dialog og en meget langsom kameraføring leder publikum ind i en visuel verden, som man næppe havde tænkt mulig, før man satte sig til rette med Tarkovsky.

    Som drømme
    Filmens mageløse visuelle univers kan bedst sammenlignes med menneskets drømme: lettere overnaturlige i bredformat og lange sekvenser. Det er på det nærmeste den følelse, man sidder med i "Stalkers" nærvær. At man oplever en drøm filmatiseret eller visualiseret for omverdenen.

    Den tid som Tarkovsky tager sig til at fremkalde de enestående stemninger skaber blandt publikum en følelse af at svæve på egne vinger og betragte den betagende verden snarere end være vidne til billeder optaget med et ganske almindeligt filmkamera.

    Visuel mission
    Skuespillerne bliver til små prikker set i dette perspektiv og fremstår afgjort mest som bindeled for Tarkovskys visuelle mission. På samme måde forbliver historien mystisk og utilnærmelig og somme tider en kende irriterende og langtrukken: det er de unikke billeder, der gør "Stalker" enestående.



    Anmeldt i 2005 af Tobias Lynge Herler
    © Philm.dk 1992-2017

    Fakta om filmen

    1979, Rusland, Drama, Science Fiction, 160 min.

    Dansk titel: Vandringsmanden
    Instr: Andrei Tarkovsky Prod: Aleksandra Demidova Manus: Arkadi Strugatsky, Boris Strugatsky Baseret på: romanen "The Roadside Picnic" af Arkadi Strugatsky og Boris Strugatsky Foto: Aleksandr Knyazhinsky Mus: Eduard Artemyev
    Priser
    • CAN - Prize of the Ecumenical Jury