Dekalog, osiem (1990)

    En ældre kvindelig universitetsprofessor i etik konfronteres med et valg, hun traf under krigen, hvor hun undlod at redde en jødisk pige.


    FORTIDENS SPØGELSE

    Sammenhængende i denne serie:

    Dekalog, jeden (1990)

    Dekalog, dwa (1990)

    Dekalog, trzy (1990)

    Dekalog, cztery (1990)

    Dekalog, piec (1990)

    Dekalog, szesc (1990)

    Dekalog, siedem (1990)

    Dekalog, osiem (1990)

    Dekalog, dziewiec (1990)

    Dekalog, dziesiec (1990)

     

    I Krzysztof Kieslowskis snu iscenesættelse bliver Bibelens ottende bud – Du må ikke sige falsk vidnesbyrd imod din næste – til et opgør med fortidens spøgelse.
     

    Kendt og respekteret

    Dn ældre kvindelige etikprofessor ved universitet i Warszawa, Zofia,  har et godt omdømme og er kendt og respekteret af alle. Hun underviser for fulde auditorier, og en dag får hun en ekstra elev, da dén kvinde, der har oversat hendes bøger til engelsk, kommer på besøg fra USA.

     

    Noget på hjerte

    Kvinden, Elzbieta, viser sig at have noget på hjerte, og efter et oplæg fra en af de studerende, konfronterer hun Zofia med en historie fra 2. verdenskrig, hvor Zofia undlod at hjælpe en lille jødisk pige – Elzbieta.

    Samvittighedskvaler
    Zofia har i mange år haft store samvittighedskvaler over episoden. Nu da hun oplever, at kvinden trods alt er i live, er hun meget ivrig efter at passe på hende og forsøge at samle al sin energi omkring det spøgelse, der har hjemsøgt hende i årevis.
     

    Skæbnesvangre forandringer

    Kieslowskis Dekalog-film er alle film, der udforsker Bibelens påbud uden at gøre det i bogstavelig forstand. Ligesom de syv foregående film i serien, er "Dekalog, osiem" en lignelse med sin brug af skæbnesvangre forandringer, familietabuer og social uro.
     

    Retfærdigheder og uretfærdigheder

    Den ottende film er i Kieslowskis egne ord en film om retfærdighed og uretfærdighed. Professoren Zofia er offer for bagvaskelse, skønt den ikke direkte vedrører hende. Hele hendes liv har været præget af samvittighedsnag, og det er alt, hvad hun har tilbage fra fortiden.

    Forløsningen skimtes
    Selv de steder, der har betydet noget for hende, er lidt efter lidt blevet ødelagt. Man har stjålet hendes minder fra hende. Efter 40 år, da Elzbieta kommer, skimter hun forløsningen. "Jeg tror på den sammenkædning, man finder hos Dostojevski – fra forseelse over tilgivelse til forløsning. Forseelsen er et nødvendigt onde: Den bringer os ud af ensomheden og skaffer os forståelse."
     

    Frygt og forløsning

    "Dekalog, osiem" er en meget fortættet og intim historie, der går under huden på den forslåede professor og de mange svære år, hun har gennemlevet. Spillet mellem hende og Elzbieta, der kommer til hende i en blanding af frygt og forløsning, er filmens intense omdrejningspunkt.

    Den store smerte
    I ofte uhyggeligt detaljerede nærbilleder og med skarpt rettet lys portrætterer Kieslowski kvindens store smerte og tilbageholdte frustration. Nu får hun lejlighed til at bryde ud af den uhyggelige tilstand, hun har befundet sig i så længe.
     

    Meget langsomt tempo

    Tempoet er langsomt, det langsomste hidtil i Dekalog-serien, og stilen er nærmest som et kammerspil, et langt personligt opgør med fortiden, der aldrig får nogen hverken personlig eller filmisk forløsning, og som sådan forbliver en tung og lidt langtrukken oplevelse.



    Anmeldt i 2007 af Tobias Lynge Herler
    © Philm.dk 1992-2024

    Fakta om filmen

    1990, Polen, Psykologisk drama, Drama, 55 min.

    Dansk titel: Dekalog 8 (tv)
    Instr: Krzysztof Kieslowski Prod: Ryszard Chutkowski Manus: Krzysztof Kieslowski, Krzysztof Piesiewicz Foto: Andrzej Jaroszewicz Klip: Ewa Smal Mus: Zbigniew Preisner
    Medvirkende
    • Et angiver en særlig god præstation
    • Et angiver en særlig dårlig præstation